Een website – je belangrijkste digitale marketing kanaal.

Je website is, in het kader van digitale marketing, niet slechts een online brochure waarin je laat weten wie je bent en wat je doet. Toegegeven, een deel van de informatie op je website zal daar wel op gericht zijn. Maar zie je website in de eerste plaats als een conversie instrument voor het verkeer dat je vergaart door al je andere digitale marketing inspanningen. Ja, je moet informatie verstrekken over je bedrijf, producten en diensten - maar altijd met je conversie doelen voor ogen. Alles op je website dient te zijn gericht op het bereiken van je conversie doelen, zowel direct (product en service-informatie, online bestellingen / verkoop van diensten, sales-gerichte content en calls to action(CTA), informatie formulieren, nieuwsbrief aanmeldingen, enz.) als indirect (business en merkinformatie die vertrouwen inboezemt, content die leidt tot herhalingsbezoeken of tot een goede reputatie binnen je vakgebied).



Het maakt niet uit wat je doelen zijn. Of je website een kleine informatieve / brochure-type site is, of een grote online winkel. Het belangrijkste is dat je je doelen in gedachten houdt bij het ontwerp van (of herontwerp) van je website. Conversie is de sleutel tot je digitale succes.

Zorg dat je website effectief is

Een effectieve website gaat in wezen over het juiste evenwicht tussen je zakelijke doelstellingen en de behoeften van je doelgroep. Probeer je website zo te bouwen dat de twee in balans zijn. Toegegeven, makkelijker gezegd dan gedaan. En een korte verkenning op het web is voldoende om aan te tonen dat dit vaker fout gaat dan goed.

Wat willen we bereiken met onze website? Een simpele vraag, maar je zou versteld staan als je zou weten hoeveel bedrijven zich dit nog nooit hebben afgevraagd.

Het is verleidelijk te denken dat het succes of de effectiviteit van een website bepaald wordt door het aantal bezoekers, echter wat heb je aan veel bezoekers wanneer het merendeel onverrichter zaken de website verlaat zonder het contactformulier te hebben ingevuld (lead generation), een aankoop te hebben gedaan of andere, door jou gewenste, acties heeft ondernomen.

Het is duidelijk: er zullen weloverwogen beslissingen moeten worden genomen voor en tijdens de bouw van je website. Maar bezie alles in een digitale marketing context met de juiste conversie voor ogen en verwerk dat tijdens de ontwikkelingsfase van je website:

  • Planning: definieer je doelen en je doelgroep (en hoe deze je online zal kunnen vinden en waar ze precies naar op zoek zijn). Analyseer de concurrentie. Maak een schema betreffende wie wat doet en wanneer (editorial calender).
  • Design: ontwerp de 'look and feel' van de site: kleuren, afbeeldingen, informatie-architectuur (de organisatie of de structuur van de content), navigatie, enz. De manier waarop informatie wordt gestructureerd kan een grote impact hebben op de gebruiksvriendelijkheid van je site en de veronderstelde relevantie en autoriteit ervan, zowel voor gebruikers als zoekmachines.
  • Development: de daadwerkelijke bouw van de website, implementeren van het gekozen design, programmeren van de gewenste functionaliteiten en navigatie, plaatsen en tweaken van de content inclusief alle links, afbeeldingen en 'rich media' elementen (video, audio, animaties, fonts)
  • Testen: werkt alles voordat we de website in het diepe gooien op het web?
  • Responsive web design (RWD) – Als je klanten mobiel zijn (en dat zijn ze!) maak je site dan tevens geschikt voor mobiele schermformaten en denk na over aangepaste functionaliteiten en content (bijvoorbeeld: geen lange teksten en geen afbeeldingen die veel ruimte innemen)
  • Deployment: je website gaat online, live! Geef jezelf een bonus, of beter, geef een feest, maar dan niet dronken worden deze keer!

Zorg ervoor dat dingen intuïtief werken , verwijder barrières zodat gebruikers dát kunnen verwezenlijken waarvoor ze kwamen. Help ze met wat ze willen doen op de meest efficiënte en effectieve manier. Al het andere is gewoon rommel.

Voordat je begint

Houd duidelijk voor ogen waarom je een website bouwt

Wat wil ik bereiken met mijn website? Een simpele vraag, maar je zou versteld staan als je zou weten hoeveel bedrijven zich dit dit nooit hebben afgevraagd. Ze hebben een website omdat iedereen er één heeft, het moest er uiteindelijk dan toch maar eens van komen. Het resultaat is een site - steevast een geïsoleerd eilandje in de buitenwateren van het internet - dat niets bijdraagt aan de business, behalve de kosten voor de jaarlijkse hosting en onderhoud.

Weet wat je doelgroep is.

Weten voor wie je de website precies creëert is ook van cruciaal belang voor het welslagen ervan. Toch is het, verrassend genoeg, een tweede aspect dat vaak over het hoofd wordt gezien. Veel te veel websites worden uiteindelijk ontworpen om indruk te maken op de betreffende managers die het project moeten fiatteren, in plaats van voor de mensen die de website daadwerkelijk zullen gaan gebruiken: je doelgroep.

Denk na over hoe je gebruikers de website binnenkomen, wat zullen ze willen weten wanneer ze er zijn, en hoe kan je site hieraan voldoen. Ga eens in hun schoenen staan, of beter nog: vraag ze wat ze zouden willen zien of doen op je website. Probeer een informeel marktonderzoekje op te zetten met mensen die mogelijk je website (online / offline) zullen gaan gebruiken. De resultaten kunnen verhelderend zijn.

Zorg voor usability en accessibility in je website design

Usability en accessibility zijn van wezenlijk belang voor goed webdesign… en toch worden ze regelmatig verwaarloosd of genegeerd. Ze gaan over het zorgen voor goed benaderbare content en functionaliteit door een zo groot mogelijk publiek, op een comfortabele en vertrouwde manier.

Usability

De theorie achter web usability is eenvoudig genoeg: een simpel, elegant en functioneel ontwerp helpt gebruikers bij wat ze online (effectiever) willen bereiken. Het gaat over het wegnemen van de frustratie van een irritante gebruikerservaring. Zorg ervoor dat dingen intuïtief werken , verwijder barrières zodat gebruikers dát kunnen verwezenlijken waarvoor ze kwamen. Help ze met wat ze willen doen op de meest efficiënte en effectieve manier. Al het andere is gewoon rommel. Het maken van een eenvoudig, elegane ontwerp dat levert wat de gebruiker wil met een minimum aan gedoe is niet gemakkelijk, maar geloof me, het is de moeite waard. Een 'weggejaagde' bezoeker zie je waarschijnlijk nooit meer terug, en waarom ook, één muisklik en hij zit bij www.deconcurrent.nl in het zonnetje. Tja....

Optimizing your mobile presence

By Matt Brocklehurst, Product Marketing at Google

Many brands ask, ‘Should we create a mobile site or an app?’ If you have to choose, your first priority should be a mobile-optimized site. Once it’s live, then consider launching an app to cater to loyal users.

Designing a site for mobile demands more than taking content from your desktop website and fitting it into a small screen. First, understand how customers interact with your existing site, paying particular attention to mobile visitor habits. From here, adapt your value proposition to mobile by tailoring content to specific audiences. Get input from your agency about implementation options: building using responsive web design, dynamically serving different HTML on the same URL, or creating a separate URL for mobile. Tag your mobile site to track and analyse user behaviour. And be aware that the work is never finished – evaluate site performance and iterate based on insights about user interactions.

To enrich relationships with users, you can next think about building a branded app – but be clear about its purpose. Will it offer entertainment, utility or both? Don’t be tempted to just port your mobile site into the app. Instead, design a made-for-app experience using those special features a site can’t deliver, like notifications, camera integration or one-click purchasing. If resources require prioritization, design for mobile platforms that represent the majority of the smartphone-installed base. You could also consider developing a single hybrid app that automatically adapts its layout to tablets and smartphones. Once your app has launched, encourage downloads through site links, in-app ads, mobile search ads and PR activity.

Of course, you’re still not done; think past the install and contemplate how to actively engage the user base to drive incremental transactions. For example, new remarketing technologies make it possible to reach app users by serving targeted ads only to those individuals who have downloaded your app. Meanwhile, many analytics packages can now measure app engagement and model lifetime value for app users. By tapping into these insights and optimizing accordingly, you can deliver a consistently great mobile experience for your users.

Accessibility

De term accessibility (toegankelijkheid), in relatie tot het web, verwijst naar het proces van het ontwerpen van je website om even toegankelijk zijn voor iedereen. Een goed ontworpen website moet alle gebruikers, inclusief mensen met een handicap, zoals bijvoorbeeld slechtzienden, dezelfde toegang geven tot de aangeboden informatie en functionaliteit. Door je te houden aan de bestaande richtlijnen voor toegankelijkheid bij het ontwerpen van je site, zorg je er in principe voor dat deze geschikt is voor een zo groot mogelijke dwarsdoorsnede van je doelgroep.

Als je site voldoet aan de richtlijnen voor accessibility zal het naadloos samen werken met de hardware en software ontwikkeld om het internet toegankelijker te maken voor mensen met een handicap. Al door kleine aanpassingen, bijvoorbeeld door het plaatsen van tekstalternatieven bij afbeeldingen en multimedia content, verschaf je de slechtziende, of zelfs geheel blinde, bezoekers toegang tot je site via speciale tekst-naar-spraak-software en / of tekst-naar-braille hardware. In welke mate je je wilt houden aan deze richtlijnen voor toegankelijkheid zal afhangen van verschillende factoren, zoals de aard van je site, je doelgroep en, in sommige gevallen, de eisen van de wetgeving op het gebied van bereikbaarheid en toegankelijkheid. Sites bijvoorbeeld van de overheid houden zich in beginsel altijd strict aan de accessibility richtlijnen.

Een meer gedetailleerde kijk op dit onderwerp is te vinden op de W3C website op www.w3.org/WAI/.

Bepaal je keywords

De wereld van het web wordt gedomineerd door tekst. Audio, video, en animaties lijken overal aanwezig te zijn, maar zelfs in een tijdperk waarin multimedia-inhoud lijkt toe te nemen, gaat het in de kern nog steeds om tekst, en de connecties tussen de verschillende woorden en zinnen op en tussen websites (links). Voor een digitale marketeer zijn een aantal van die woorden en zinnen echter belangrijker dan anderen omdat ze relevant zijn voor je bedrijf. Weten welke woorden dat zijn is essentieel voor het opzetten van een effectieve website.

We hebben het over de zogenaamde keywords of keyphrases (ook wel searchwords of searchphrases genoemd) en op het zoekmachine gedomineerde internet zijn ze ... de sleutel tot succes. Welke woorden dat precies zijn hangt af van de aard van je bedrijf, je digitale marketing doelen en het online gedrag van de doelgroep. Je moet er achter zien te komen welke woorden dat zijn.

Het identificeren van je concurrentie, het analyseren van wat ze proberen te bereiken met hun websites, waarin ze slagen en waarin ze falen, kan een geweldige manier zijn om ideeën op te doen en te kijken naar manieren om je concurrenten online te slim af te zijn.

Keywords zijn vrijwel synoniem met zoeken, dus bespreken we dit onderwerp uitvoerig in het artikel Kunnen klanten je website vinden?. Ze worden gebruikt door de gebruiker om jouw bedrijf, het soort product en/of dienst, te vinden via de zoekmachines. Het is een goed idee om een lijst met zoekwoorden paraat te hebben tijdens het allereerste begin van de bouw van je website. Het is veel makkelijker om een site te optimaliseren voor zoekmachines tijdens het bouwen, dan een achteraf zoekmachine optimalisatie uit te voeren op enig moment dat je site al lang online is (hetgeen betekent dat je teksten opnieuw zal moeten schrijven, een zeer frustrerend karweitje kan ik je verklappen).

Je zoekwoorden vormen een belangrijke richtlijn bij het opzetten van je website, van het bepalen van de navigatie en de informatie-architectuur tot aan het opstellen van de teksten en andere content op zowel de homepage als op de dieper liggende pagina's van je website.

Ken je concurrenten.

Het identificeren van je concurrentie, het analyseren van wat ze proberen te bereiken met hun websites, waarin ze slagen en waarin ze falen, kan een geweldige manier zijn om ideeën op te doen en te kijken naar manieren om je concurrenten online te slim af te zijn. Neem de zoekwoorden die je hebt gekozen voor je bedrijf en type ze in in een toonaangevende zoekmachines (hoor ik je daar denken...Google!?). De sites die in de zoekresultatenlijst als eersten op je scherm verschijnen, zijn je online concurrenten. Bestudeer wat ze goed doen en zoek uit of je iets gelijksoortigs kunt optuigen. Welke gebruikerservaring bieden ze? Waaruit bestaat de content? Wat zij kunnen, kun jij ook, toch...? Zelfs beter!

Het uitvoeren van een concurrentie analyse kan je een hoop bruikbare informatie opleveren op weg naar de hoofdprijs voor je eigen site. En het geeft je een goed startpunt bij het opzetten ervan.

Print wordt van begin tot eind gelezen, op het web worden teksten op kopteksten gescand en de details overgeslagen. Offline lezers zijn geduldig, online lezers willen de informatie die ze zoeken, nu!

Organiseer je content/information

De structuur van je site - de manier waarop je de informatie groepeert en verdeelt over de verschillende pagina's, de keywords en keyphrases in je teksten integreert en hoe gebruikers door je site navigeren - kan een enorme impact hebben op het gebruiksgemak (usability) van je site, alsmede op de vindbaarheid door de search engine spiders, en de positie op de zoekmachine resultaten pagina's (SERPS). Het zorgen voor een goede informatie-architectuur is absoluut cruciaal voor het succes van je website.

Schrijf effectieve web content

Wanneer je de structuur van website hebt gedefinieerd, is het tijd om je content te schrijven. Let op: maak hierbij niet de veelgemaakte fout van het simpelweg plaatsen van het beschikbare offline marketingdrukwerk. Stop daar direct mee, nu!!

De gouden regel voor effectief schrijven voor gelijk elk medium (print of web) is het kennen van je publiek - hoe meer de copy is afgestemd op je doelgroep, hoe effectiever het zal zijn. Het verschil tussen effectieve content voor het web en voor print, wordt mede bepaald door de aard van het publiek voor een bepaald medium. Print is een lineair medium, het web is willekeurige toegang; print wordt van begin tot eind gelezen, op het web worden teksten op kopteksten gescand en de details overgeslagen. Offline lezers zijn geduldig, online lezers willen de informatie die ze zoeken, nu!

  • Trek de aandacht: web-gebruikers zijn ongeduldig - vergeet bloemrijke inleidingen en uitgebreide omschrijvingen, zorg voor duidelijke, beknopte teksten die to the point zijn.
  • Maak het scanbaar: vermijd grote blokken ononderbroken tekst. Gebruik kopjes, onderverdelingen en bullets om de tekst  te  breken in hanteerbare, scanbare stand-alone brokken.
  • Wees origineel: unieke, originele inhoud is een goede manier om gebruikers te blijven boeien, relevant te zijn en autoriteit op te bouwen. En zoekmachines zijn er tuk op.
  • Gebruik de omgekeerde piramide schrijfstijl, vaak gebruikt voor krantenberichten, maar die ook goed blijkt te werken op het web. Heeft tot doel de belangrijkste punten van een verhaal als eerste te noemen en vervolgens, over te gaan tot ondersteunende informatie  in volgorde van afnemend belang onderaan de pagina. Idealiter moet de gebruiker in staat zijn om op elk moment te stoppen met lezen zonder de kern van de boodschap te missen.
  • Wees consistent: gebruik een eenvoudige, makkelijk te lezen schrijfstijl, en houdt dit door de gehele site heen aan. Als er een aantal mensen bij het schrijven van de artikelen betrokken zijn, overweeg dan een style guide (huisstijl) die helpen de consistentie te bewaren
  • Richt je tot de lezer: gebruik een gemoedelijke stijl, en schrijf alsof je praat tegen een individu in plaats van tegen een publiek. Hierdoor kom je veel persoonlijk over.

That’s it: je site is klaar, plaats hem live en … geef dat feest! En alles wat je nu nog nodig hebt, afgezien van veel kratten bier, is inkomend verkeer, daarover meer in de volgende artikelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Contact

  • Mobiel:
    06 531 038 81
  • E-Mail:
    m.vonkreijfelt@preludio.nl

Social