Kunnen klanten je website vinden?

Je website is veel meer dan een informatie brochure van je bedrijf, maar de spil van al je digitale marketing activiteiten. Wil je echter, zelfs maar een fractie van je digitale marketing plannen realiseren dan zal je ervoor moeten zorgen dat je site vindbaar is via de populaire zoekmachines. Voor de gebruiker, bieden zoekmachines een venster op het web - een handige manier om snel relevante informatie te vinden. Voor marketeers bieden zoekmachines een unieke kans om hun producten onder de aandacht te brengen van hun online prospects, en wel op het exacte moment dat ze er naar op zoek zijn. Het is wellicht de ultieme manier van gerichte, geprekwalificeerde marketing.



In het artikel Een website – je belangrijkste digitale marketing kanaal stelden we dat je website veel meer is dan een informatiebrochure van je bedrijf, maar de spil van al je digitale marketing activiteiten. Een goed ontworpen en geïmplementeerde website is een plek waar je kunt communiceren met je klanten, het is een virtuele ontmoetingsplaats waar je tot zaken kunt komen, met echte mensen, in real time. Het commerciële potentieel is, simpel, ongeëvenaard.

Maar wil je echter, zelfs maar een fractie, van dat potentieel realiseren dan zal je ervoor moeten zorgen dat je site vindbaar is via de populaire zoekmachines. De kans dat een potentiële klant bij toeval op je site stuit tijdens het surfen op het web is nagenoeg verwaarloosbaar. Dat betekent dat je bezoekers op de één of andere manier op de hoogte gebracht moeten worden betreffende het bestaan van jouw site: via mond tot mond reclame (online of offline), door middel van conventionele reclame en brandingkanalen (reclamefolders, radio, tv, business-cards enz.), door het volgen van een link vanaf een andere website of (en dit is veruit het meest waarschijnlijke scenario), door op een link in de zoekmachine resultaten pagina (SERP-search engine result page) te klikken. Er zijn maar heel weinig toonaangevende merken (Philips, Shell, eBay.com, youTube.com ) waar consumenten zich het webadres (URL) van herinneren om direct toegang te krijgen tot de site via het intypen in de locatiebalk van de browser. Bijna alles andere mensen maken gebruik van zoekmachines.

Omdat de zoekmachine technologie relatief jong is, voortdurend groeit en evolueert, is zij voortdurend onderhevig aan veranderingen. Het gebied van zoekmachine optimalisatie (SEO) lijkt daarom op het schieten op een bewegend doel. Er is eigenlijk maar één echte tactiek die de meeste SEO's zien als een duurzame, lange termijn, oplossing: maak je site relevant en focus op het leveren van goede informatie aan je klanten.

Waarom is zoekmachine marketing zo belangrijk?

Zoekmachines bieden bedrijven een uitstekende gelegenheid om hun producten, diensten of merken in de etalage te zetten op een grote en groeiende markt van potentiële klanten en wel op het precieze moment dat die klanten op zoek zijn naar precies datgene wat jouw bedrijf in de verkoop heeft. Enkele belangrijke feiten:

  • 70-80 procent van de gebruikers negeren de betaalde advertenties op een bepaalde zoekopdracht, en focussen zich op de organische resultaten.
  • 75 procent van de gebruikers bladert nooit verder dan de eerste pagina van de zoekresultaten.
  • Bedrijven die bloggen hebben 434 procent meer geïndexeerde pagina's dan bedrijven die niet bloggen. Bedrijven met meer geïndexeerde pagina's krijgen veel meer leads.
  • SEO leads hebben een closing rate van 14.6%, terwijl outbound leads (zoals direct mail of gedrukte reclame) een closing rate van 1,7 % hebben.
  • 18 procent van de organische klikken gaat naar de nummer 1 positie, 10 procent naar de nummer 2 positie, en 7 procent naar de nummer 3 positie.

Hoe werken zoekmachines?

Om nauwkeurige, relevante, hoogwaardige zoekresultaten te leveren aan hun gebruikers, moeten zoekmachines gedetailleerde informatie over de miljarden webpagina's die er zijn verzamelen. Zij doen dit met behulp van geautomatiseerde programma's, genaamd 'bots' (kort voor robots) - ook wel bekend als 'spiders' of 'crawlers' - die zij over het web sturen. Spiders volgen hyperlinks en verzamelen informatie over de pagina's die ze tegenkomen (ook wel 'crawling' genoemd - letterlijk: kruipen).

Zodra een pagina is bezocht door een spider, worden de paginadetails door de zoekmachine opgeslagen in een enorme database met de naam van 'index'. Deze index wordt geoptimaliseerd zodat de resultaten voor elk van de honderden miljoenen zoekopdrachten per dag vrijwel onmiddellijk kunnen worden teruggevonden.

Het optimaliseren van je site voor de zoekmachines

Een van de beste plaatsen om te beginnen met het opdoen van tips over het verbeteren van de positie van je website bij de zoekmachines is bij de zoekmachine's eigen richtlijnen, tips and resources voor website eigenaren (zie tabel 1).

Tabel 1. Links naar webmaster resources voor de belangrijkste zoekmachines
Zoekmachine bron URL voor webmasters
Google Webmaster Central http://www.google.com/webmasters
Bing Webmaster Tools http://www.bing.com/toolbox/webmaster
Yahoo! (Yahoo! Search heeft Site Explorer samengevoegd met Bing Webmaster Tools.) http://www.bing.com/toolbox/webmaster

Zorg dat je site goed leesbaar is voor zoekmachines

De eerste regel van SEO is om je site niet op zo’n manier te ontwerpen dat de zoekmachine spider de content niet kan lezen. Dit houdt in: maak geen pagina’s die geheel bestaat uit plaatjes of Flash (of video’s, audio files). Zoekmachines houden van tekst, tekst en...meer tekst. Ze zien geen plaatjes, slimme animaties en andere bling bling toeters en bellen die webdesigners routinematig gebruiken om websites mooi op te tuigen. Het overdrijven van een aantal van deze zaken kan de spider zelfs hinderen, waarbij je de kans loopt dat je site helemaal niet wordt geïndexeerd. Een mooie 'look and feel' is uiteraard belangrijk maar in de eerste plaats is het van belang dat je ontwerp niet ongewild de zoekmachines van zich vervreemd. (zie tabel 2). Verder, als het eerste wat een bezoeker tegenkomt bestaat uit een log-in pagina, waarachter zich de content bevindt, dat is dat tevens wat een spider ziet en zal deze onverrichter zake verder gaan.

Wil je weten wat een spider precies ziet, laat dan een spider simulator door de pagina heen lopen. De simulator geeft aan welke tekst de spider zal zien en welke links hij vindt. Er zijn veel goede simulatoren op de markt tegen verschillende prijzen.  Zoek je freeware, dan is Search Engine Spider Simulator  een goede keus.

Tabel 2.Valkuilen voor spiders: website kenmerken waar zoekmachines niet gek op zijn.
Website kenmerken Waarom slecht voor SEO
Alle flash website Moeilijk te lezen voor spiders. Het vermogen van zoekmachines om op tekst gebaseerde content binnen flash te indexeren is weliswaar verbeterd, een te grote afhankelijkheid van flash is nog steeds een slecht idee voor zowel SEO als usability
JavaScript navigation Spiders zullen vaak geen JavaScript code activeren, en daarom moeite hebben om andere pagina's op je site via script-gebaseerde navigatie te bereiken. Zorg ervoor dat er ten minste één gewone, op tekst gebaseerde hyperlink naar elke pagina op je site leidt.
Frames Frames zijn notoire probleemveroorzakers bij het effectief uit voeren van een goede 'user experience', zijn zeer zelden nodig, en veroorzaken vaak indexeringsproblemen bij de spiders van zoekmachines
Image maps en andere non-tekst navigatie Sommige spiders hebben problemen met het volgen van dit soort van links. Als je image maps gebruikt voor navigatie op je pagina's, zorg er dan voor dat je alternatieve op tekst gebaseerde hyperlinks plaatst die leiden naar dezelfde pagina's.
Dynamisch gegenereerde pagina's Een minder groot probleem dan voorheen, maar sommige spiders kunnen nog steeds problemen hebben met zeer lange dynamisch gegenereerde URL's die te veel parameters (?x = abc) bevatten. Probeer op je website tenminste 'zoekmachine-vriendelijke' URL's te gebruiken, of je te beperken tot een maximum van drie parameters.
AJAX Zie de opmerking bij JavaScript hierboven.

Woorden als basis voor SEO

Het uitgangspunt voor effectieve SEO is te weten welke woorden of zinnen, gebruikers die op zoek zijn naar je producten, diensten of informatie intypen in de zoekmachines. Deze woorden noemen we 'keywords' or 'keyword phrases'.

Hoe kies je nu de juiste keywords? Nou, een goede plek om te beginnen is bij de mensen, de doelgroepleden, die je hoopt aan te trekken. Je doelgroep is immers een essentieel onderdeel van elke marketing campagne - en dat is hier niet anders. Ga eens in de schoenen staan van je prospect, kijkende naar je favoriete zoekmachine en op zoek naar informatie over het soort product of dienst die jijzelf verkoopt. Wat zou je intypen in het invoerveld? Dit zijn je 'seed' keywords. Ze geven je een startpunt om mee te werken. Speel met deze keywords, varieer, maak verschillende combinaties. Typ ze in in de zoekmachines en kijk naar de resultaten. Bestudeer de sites met een hoge ranking bij deze keywords (dit zijn je concurrenten) en probeer uit te vinden hoe ze dat is gelukt.

Je kunt ook gebruik maken van een breed scala van geautomatiseerde keyword suggestie tools zoals de gratis tools van Google AdWords (http://bit.ly/GoogKWTool) of op de website van het SEO Boek (http://bit.ly/UDMSEOBook). Of van Wordtracker (www.wordtracker.com) en Trellian's (http://bit.ly/KWDiscovery) hulpprogramma's voor zoekwoorden, die beide een gratis basisdienst, met betaalde upgrades voor een uitgebreidere versie, bieden. Deze tools geven inzicht in de zoekverkeervolumes voor de meest populaire zinnen die betrekking hebben op de seed keywords die je hebt verstrekt.Er zijn veel verschillende keyword research tools en diensten beschikbaar op het web ... maar even googelen op 'keyword research tool' of 'keyword suggestion'.

Analyseer de concurrentie

Andere tools op het web kunnen je inzicht geven in hoe je belangrijkste concurrenten gebruik maken van bepaalde keywords. Diensten op sites als SEO Toolset (www.seotoolset.com) en Compete (www.compete.com) kunnen je informatie geven over welke keywords verkeer naar de websites van je concurrenten veroorzaakt via de grote zoekmachines, en welke concurrerende websites een ranking hebben voor welke keyword phrases. Dit alles kan de keuze bepalen met betrekking tot met welke keywords jijzelf je site wilt optimaliseren.

Bedenk wel dat geautomatiseerde tools weliswaar zeer handig kunnen zijn, blijf echter vertrouwen op je eigen gezonde verstand bij het zoeken naar de juiste keywords. Waar je denkt dat mensen naar op zoek zijn en wat ze in werkelijkheid intypen in de zoekmachines kunnen vaak twee heel verschillende dingen zijn. Verzamel zo mogelijk een aantal mensen, representatief voor je doelgroep, en ga eens keywords brainstormen. Dit kan heel verrassende resultaten opleveren!

Hoe gebruik ik nu mijn keywords?

Je hebt nu waarschijnlijk een lange lijst van keywords op een A4'tje. Begin nu met wegstrepen totdat je een werkbare lijst overhoudt. Wat werkbaar is hangt af van je situatie; hoeveel tijd en (financiële) resources je tot je beschikking hebt. Klein beginnen kan geen kwaad. Begin met wegstrepen van keywords die te algemeen zijn, zoals enkele keywords als bijvoorbeeld auto's, hypotheken, werving en selectie enz. Deze zijn moeilijk om hoog mee te ranken, omdat ze van toepassing zijn op heel veel sites waarmee je dus moet concurreren. Ze zijn bovendien veel te algemeen om gericht verkeer naar je site te krijgen. Hoe algemener je keywords zijn, hoe kleiner dat de kans dat jouw site aanbiedt wat de zoeker probeert te vinden. Gebruik dus keywords als: goedkope gebruikte auto's, hypotheken met laagste rente , werving en selectie technisch personeel (minimaal twee woorden).

Long-tail versus short-tail keywords

Keywords in SEO zijn onder te verdelen in twee grote categorieën. Short-tail keywords zijn eenvoudige één- of twee-woord zinnen die typisch zeer algemeen van aard zijn en een groot volume aan individuele zoekopdrachten aantrekken. Long-tail keywords, daarentegen, zijn complexere 'queries' (vragen) die meer woorden bevatten, en doorgaans veel specifieker zijn. Ze trekken afzonderlijk een veel lager volume van zoekverkeer aan dan hun hun short-tail tegenhangers, cumulatief echter zorgen deze long-tail keywords voor het leeuwendeel van het internet zoekverkeer.

Martin Murray, head of Google’s small and medium business channel for EMEA, sums it up like this:

In any keyword domain there are a small number of highly trafficked keywords or phrases and a large number of low-trafficked keywords or phrases. Often, the keyword domain approximates to the right-half of a normal curve with the tail of the curve extending to infinity. Low-trafficked keywords are therefore also known as ‘long-tail keywords’.

The highly trafficked [short tail] keywords have the following characteristics: highly competitive, consist of one or two words, have a high Cost per Click and may have low conversion rates as they tend to be quite general. Examples from the accommodation sector might include ‘hotel’, ‘London hotel’ or ‘cheap hotel’.

Low-trafficked [long tail] keywords are not so competitive, often consist of 4, 5 or more words, have a lower Cost per Click and can have a higher conversion rate as they are quite specific indicating that the searcher is further along the online purchasing cycle. Examples might include ‘cheap city centre hotel Dublin’, ‘stags weekend hotel temple bar Dublin’ or ‘business hotel with gym and spa Wexford’.

Succesvolle keyword onderzoek moet uiteindelijk leiden tot het vinden van keywords die voldoen aan:

  • volume – het aantal mensen dat daadwerkelijk gebruik van die term om te zoeken;
  • concurrentievermogen – het aantal andere sites die wedijveren voor dezelfde keyphrase relevantie;
  • winstgevendheid – gebaseerd op de producten of diensten met de beste marge.

Over het algemeen is het zinvol om een evenwichtige benadering te kiezen, en te werken met een mix van algemene short-tail keywords en meer specifieke long-tail keywords als onderdeel van je organische SEO campagne, waarbij de focus op zeer specifieke long-tail keywords waarschijnlijk een hoger rendement op je investering (ROI Return on Investment) opleveren in pay-per-click (PPC) campagnes

Het bepalen van de effectiviteit van keywords is moeilijker geworden sinds Google begon de verwijzende termen, die nu te zien zijn als 'not provided' (niet aanwezig) in analytics platforms te versleutelen. Keyword onderzoek moet dus worden beheerd met behulp van andere methoden, zoals historische SEO data, webmaster tools, paid search data en site search data.

Nu pagina voor pagina optimaliseren

De lijst met zoekwoorden die je uiteindelijk overhoudt is van grote waarde. Het geeft je in wezen een SEO 'template' voor je website. Een van de belangrijkste dingen om te onthouden bij het benaderen van SEO is dat je je site het beste pagina voor pagina kunt optimaliseren. Terwijl je sommige globale site factoren als onderdeel van je SEO in de gaten dient te houden (zoals bijvoorbeeld de snelheid van je site), is SEO geen eenvoudige 'one-size-fits-all' operatie, en elk van de bestaande pagina's op je site dienen afzonderlijk te worden geoptimaliseerd. Het is ook zeer waarschijnlijk dat je nieuwe pagina's zult willen aanmaken om voor zoveel mogelijk van je keywords maximale 'exposure' te krijgen in de zoekmachines. Bedenk dat wanneer een zoekmachine de zoekresultaten voor een gebruiker op het scherm afdrukt, deze niet de gehele site wil presenteren, maar die van een afzonderlijke pagina die, volgens zijn algoritmen, het best aansluit bij de zoekopdracht van de gebruiker. Dat betekent dat elke individuele pagina op je website je de expliciete mogelijkheid geeft deze te optimaliseren voor specifieke keywords of keyphrases.

Het idee is nu om de belangrijkste keywords en phrases in je specifieke markt te isoleren, en er dan voor te zorgen dat je site afzonderlijke pagina's met unieke, relevante geoptimaliseerde content bevat voor een klein aantal (idealiter één of twee ... niet meer dan drie) keyword phrases. Hoe meer afzonderlijke pagina's je hebt, hoe meer mogelijkheden je hebt om je bedrijf aan de voordeur van je prospects te presenteren in de SERP's ... uiteindelijk is dat waar SEO om draait.

Elke pagina een uniek onderwerp

Geef elke pagina van je website een unieke, specifieke onderwerp. Dit is handig om de 'key' woorden die geoptimaliseerd moeten worden voor de pagina te bepalen. Of dit de homepage, een categorie pagina, een product pagina, gids of blogbericht is, gericht te werk gaan op elke pagina maakt optimalisatie veel specifieker, alsmede het leveren aan de gebruikers van de content die ze verwachten te zien.

Kies een goede <title> voor je pagina

De tekst in de <title> tag verschijnt in de titelbalk van je webpagina in de browser. Deze is van cruciaal belang, want deze verschijnt als de 'klikbare' blauwe link van een pagina in de SERP's. Tevens is deze:

  1. een van de belangrijkste on-page factoren die worden gebruikt door de zoekmachines om je pagina te ranken. Plaats daarom je belangrijkste keywords binnen deze <title> tag. Zorg wel voor een logische en leesbare zin.
  2. de eerste glimp van je content die een zoeker ziet in de SERP. Geef je je pagina's beknopte, boeiende en informatieve titels. Dan zullen meer gebruikers geneigd zijn om door te klikken naar je webpagina.

Geef elke pagina een unieke meta-description

Een andere HTML-tag die zeer belangrijk voor SEO was, maar nu enigszins is verouderd, is de meta-description tag. Afhankelijk van de zoekwoorden en de pagina-inhoud, gebruiken toonaangevende zoekmachines de meta-description tag vaak voor de inhoud van het beschrijvende 'fragment' die onder je pagina titel verschijnt in de SERP's. Een goed geschreven beschrijving van elke pagina kan, althans in theorie, meer gebruikers verleiden door te klikken naar je pagina wanneer deze wordt vermeld in de zoekresultaten.

Het gebruik van de meta-description tags door zoekmachines is echter inconsistent. De toegepaste regels verschillen van zoekmachine tot zoekmachine, en zelfs tussen verschillende typen zoekopdrachten in dezelfde zoekmachine. Echter, plaatsen van boeiende, informatieve meta-description tags is wel iets dat zoekmachines aanmoedigen, en het zal zeker geen kwaad kunnen voor je ranking.

Gebruik HTML markup voor pagina headers

Het werkelijke effect dat het gebruik van specifieke HTML mark-up voor pagina titels (bijvoorbeeld <h1>, <h2>, enz.) heeft is marginaal. De kop van een pagina vat de de inhoud samen en is daarom bepalend voor het type keywords waarmee de pagina wordt geoptimaliseerd. Het gebruik van van HTML titel mark-up kan zeker geen kwaad en biedt gebruikers een snel overzicht van de inhoud bij hun aankomst op de betreffende pagina.

Ontwerp een navigatie waar bezoekers én zoekmachines mee uit de voeten kunnen

Zoekmachines gebruiken de structuur van een site om het relatieve belang van de pagina's binnen de site te bepalen. Pagina's waarnaar de hoofdnavigatie verwijst krijgen een hogere prioriteit dan dieper gelegen pagina's. De termen die gebruikt worden binnen de navigatie zijn ook weer keywords voor zoekmachines, waarmee ze de onderwerpen van de gelinkte pagina's bepalen. Het is daarom belangrijk om specifieke termen te gebruiken in je navigatie in plaats van generieke, niet-specifieke termen zoals 'producten', 'diensten' of 'oplossingen'. Gebruik op CSS gebaseerde dropdown-navigatiesystemen (geen JavaScript). Deze zijn zeer flexibel en zoekmachine-vriendelijk.

Zowel gebruikers als zoekmachines profiteren van het gebruik van broodkruimelnavigatie voor het verkennen van website structuren. Voor gebruikers biedt broodkruimelnavigatie een snelle en gemakkelijke manier om precies te bepalen waar ze zijn binnen de site en maakt het navigeren binnen de site-structuur gemakkelijk. Voor zoekmachines geven broodkruimellinks een overzicht van de structuur van de site en directe toegang tot gerelateerde pagina.

Een tekstueel alternatief bij visuele content voor zoekmachines

Afbeeldingen maken website pagina aantrekkelijker voor bezoekers en zoekmachines worden steeds beter in het herkennen van de inhoud van de foto's. Het is echter nog steeds belangrijk om visuele content goed te labelen en te beschrijven, zowel voor zoekmachines en bezoekers. We doelen hier het toevoegen van een ALT beschrijving bij alle belangrijke foto's en, indien relevant, een bijschrift. Dit is van vitaal belang voor het koppelen van afbeeldingen omdat de ALT-tag als een als anchor tekst werkt. Deze afbeeldingen leggen meer gewicht in de schaal dan niet-gelinkte afbeeldingen .

Gestructureerde data mark-up

Gestructureerde gegevens mark-up is een manier voor het verstrekken aan de zoekmachines van extra betekenis en context betreffende de content van een pagina. Dit geeft de zoekmachines de mogelijkheid om uitgebreidere vermeldingen van je bedrijf op de SERP's te creëren. De belangrijkste standaard voor gestructureerde gegevens wordt geratificeerd door www.schema.org en kan worden toegepast op een grote verscheidenheid aan gegevens: bijvoorbeeld, recensies, adressen, mensen, gebeurtenissen en producten. Wanneer goed gelabeled, kan gestructureerde mark-up de zoekmachine resultaten lijsten uitbreiden met 'star ratings', data en aanvullende informatie die nuttig kan zijn voor gebruikers. Ook kan dit de click-through rates verhogen. Surf eens naar Google's Webmaster Guides en/of Schema.org om te zien welke soorten gegevens binnen een site kunnen worden gelabeld om de gebruikerservaring te verbeteren.

Een andere manier om vermeldingen op zoekresultatenlijsten te verbeteren was door middel van Google Authorship. Helaas heeft Google deze dient in 2014 opgeheven. Het werkte zo: wanneer een verbinding tot stand was gebracht tussen een auteur en de content die ze creëren door middel van Authorship, plaatst Google de profiel foto van de auteur, naam en een link naar hun Google + -profiel)

Content is King.

Content is het allerbelangrijkste onderdeel van je website: punt. Unieke, relevante, informatieve content is wat jouw site onderscheidt van de concurrentie. Het is de reden dat gebruikers je site bezoeken, andere sites willen linken naar jouw site, en waarom zoekmachines jouw site plaatsen in de zoekresultaten.

De term 'content' omvat, als je het letterlijk neemt, alles op je website. Alle visuele elementen, de flitsende graphics, animaties, video's, banners, enz. - die de spiders van zoekmachines niet kunnen zien, en natuurlijk alle teksten, die ze wel kunnen zien kunnen. In het kader van SEO echter bedoelen we, als we het hebben over content, de teksten op de webpagina's.

Bij het schrijven van content voor je website is het belangrijkste om te onthouden dat je in de eerste plaats schrijft voor een menselijke publiek, niet voor de spiders van zoekmachines. Ja, je pagina's moeten 'zoekmachine vriendelijk' te zijn, maar de spiders moeten altijd een secundaire overweging zijn: richt je in de eerste plaats tot je publiek.

Eerlijk gezegd, als je content de bezoekers van je site niet kan boeien, van begin tot eind, dan heeft het ook geen zin om te proberen meer bezoekers te trekken. Bezoekers maken dan toch wel rechtsomkeert op het moment dat ze aankomen. Vergeet niet, dat je op het web geen vast publiek hebt. De gebruiker is in control... de rest van de wereld is voor hen bereikbaar met slechts één simpele klik! Lees meer over het belang van goede content in Op het internet draait alles om Content. Punt.

Zoekmachine optimalisatie voor een duurzame hoge ranking, is enkel en alleen gebaseerd op de creatie van boeiende, originele content die appelleert aan interesses van je publiek.

Keywords in content

Het onderwerp 'keywords in content' is iets waar heel veel over is gediscussieerd in SEO kringen: waar ze te plaatsen, wanneer en hoe vaak, enz.. Maak je er niet druk om. Als je webteksten schrijft over een bepaalde set van keywords, is de kans groot dat je deze keywords en verwante uitdrukkingen toch wel zult gebruiken, waardoor je een natuurlijke balans krijgt in je teksten. En dat is precies waar zoekmachines naar op zoek zijn. Richt je bij het schrijven van overtuigende, natuurlijke content op de interesses en behoeften van je doelgroep, en houdt in je achterhoofd de keywords in gedachte. De zoekmachines doen de rest. Alleen: zorg er in ieder geval voor dat je gekozen keywords of keyphrases voorkomen in de <title> tag en de URL van de pagina.

Maak je geen zorgen over andere 'on-page' SEO, zoals keyword dichtheid, meta tags, deze truck of die truck, dat is allemaal zó 1999!

In SEO is er niets belangrijker dan 'links'.

Even een korte inleiding over links. Er bestaan twee soorten:

  1. Externe links: Dit zijn links die niet behoren tot het domein - met andere woorden, links van andere websites.
  2. Interne links: Dit zijn links die behoren tot het domein of subdomeinen, met andere woorden, links tussen pagina's op dezelfde site of pagina's van een subdomeinen van het primaire domein.

Beiden zijn belangrijk voor het vergroten van de ranking van de individuele pagina's binnen je site.

Externe links

Het cruciale belang van (externe) links voor het verkrijgen van een hoge page ranking is een van de weinige dingen in de wereld van SEO waarover universele consensus bestaat: niets, maar dan ook niets is belangrijker dan kwalitatieve, inkomende links van gezaghebbende websites voor het bereiken van een hoge ranking in de zoekmachine resultaten.

Maar wacht even... als er dan niets belangrijker is dan inkomende links, waarom hebben we dan zo de nadruk gelegd op het schrijven van goede content? Simpel: omdat het creëren van goede content nu juist de meest effectieve manier is voor het verkrijgen van kwalitatief hoge inkomende links van gezaghebbende online bronnen. Het zijn dit soort links die zonder twijfel de grootste impact hebben op je zoekmachine ranking. Waarom? Omdat elke link naar een pagina een blijk van waardering voor die pagina is. Niet verrassend dat de zoekmachines een grote waarde toekennen aan dit soort pagina's, met veel inkomende links, en deze daarom hoog ranken in de SERP's.

Het aantrekken van kwalitatieve, natuurlijke links vanaf gezaghebbende sites met content die qua onderwerp overeenkomt met de content op jouw site is het echte geheim voor een hoge ranking.

Interne links

Interne links zorgen voor het doorgeven van 'autoriteit' opgebouwd door je meest populaire pagina's (zoals bijvoorbeeld je startpagina) naar andere belangrijke pagina's die je wilt ranken. Interne links kunnen ook helpen om pagina's met gerelateerde content te groeperen. Bijvoorbeeld met behulp van een lijst 'gerelateerde berichten' kun je de content van de site aantrekkelijker maken, en de bezoekers aanmoedigen om de site verder te verkennen in plaats van de site nu alweer te verlaten.

Allemaal mooi, maar hoe kom ik aan externe links?

Er zijn veel manieren waarop je mensen kan aanmoedigen om te linken naar je site. Maar het krijgen van kwalitatieve, natuurlijke links is niet eenvoudig. Het kost tijd. Het hangt af van het creëren van content van hoge kwaliteit, en het opbouwen van een goede reputatie (of slechte reputatie, hetgeen goed kan werken voor het verkrijgen van links, maar niet voor de juiste uitstraling naar je klanten) in je vakgebied. Dit moedigt weer andere website-eigenaren aan om te linken naar jouw site.

Er zijn natuurlijk snellere, eenvoudigere manieren om je te verzekeren van inkomende links, maar dergelijke links hebben de neiging om ofwel van slechte kwaliteit te zijn (dus weinig SEO waarde), of in strijd met de richtlijnen van de zoekmachines. Zoekmachines hebben een broertje dood aan iedereen die probeert de zoekresultaten kunstmatig te manipuleren. Vergeet niet dat zoekmachines alleen kunnen overleven door de levering van de meest relevante content van de hoogste kwaliteit aan hun gebruikers. Elke poging om op slinkse wijze minder relevante of kwalitatief minder goede content hoger in de rankings te krijgen wordt gezien als 'zoekmachine spam'. Het is riskant, zal uiteindelijk je eigen ranking schaden en kan er zelfs toe leiden dat je site op de zware lijst komt te staan en helemaal wordt verwijderd uit de zoekmachine index.

Voor duurzame rankings op lange termijn, moet je je richten op het plaatsen van hoogkwalitatieve links op ethisch juiste wijze, je concentreren op de content, en je site bouwen met in het achterhoofd de eindgebruiker . Zoekmachine optimalisatie is niet hetzelfde als zoekmachine manipulatie.

Linkbuilding tips

  • Zorg voor echt waardevolle content die andere sites zullen willen linken. Deze one-way ongevraagde links zijn veruit het meest waardevol. Zoekmachines zijn er gek op, zien ze als een echte aanbeveling van een site door een andere site. Je site wordt zichtbaarder en zal meer en meer links aantrekken, hetgeen op zijn beurt weer zorgt voor nog meer zichtbaarheid, en nog meer links, enz.. Als het werkt zal dit proces zichzelf in stand houden, zodat jij je alleen nog maar hoeft te concentreren op de content.
  • Stel mensen op de hoogte van het bestaan van je site. Men kan alleen een link aanbrengen naar je site als ze weten dat die bestaat. Promoot je website bij elke gelegenheid, met name op plaatsen (online of online) waar je weet dat er andere website-eigenaren aanwezig zijn. Gebruik het medium in je voordeel. Online communities, forums, sociale netwerksites en e-mail lijsten bieden allemaal voldoende mogelijkheden om de URL van je site onder de aandacht te brengen. Blogs zijn een andere bron van potentiële links - sommige blogs zijn ongelooflijk populair, en bloggers staan bekend om hun affiniteit met 'linking'. Geef een paar provocerende reacties op gezaghebbende blogs in je sector (doe dit op verantwoorde wijze, gericht op daadwerkelijke toevoegen van meerwaarde aan de discussie in plaats van het overduidelijke promoten van je eigen website).
  • Creëer je eigen blog: een blog kan een ongelooflijk krachtige promotie en link-building instrument zijn, indien op juiste wijze opgezet. Als je een uitgesproken meningen hebt, of gedegen kennis over zaken in de branche, en je vindt het leuk om regelmatig berichten te schrijven, dan is het het opzetten van een blog eenvoudig en kan het een geweldige manier zijn om zowel je zichtbaarheid alsmede het aantal inkomende links te vergroten.
  • Netwerk, netwerk, een netwerk: gebruik je netwerk van contacten, zowel online als offline om je site te promoten en mensen te stimuleren om naar je site te linken.
  • Vraag de mensen die linken naar je concurrenten om tevens te linken naar jou. Gebruiken hulpmiddelen zoals Moz Open Site Explorer, Searchmetrics, LinkDex of MajesticSEO om uit te vinden wie er linkt naar je belangrijkste concurrenten voor je geselecteerde keywords. Benader die sites, vraag hen of ze bereid zijn ook te linken naar jouw site. Immers, als ze linken naar je concurrenten, waarom dan niet naar jou?
  • Creëer links binnen je content inclusief beschrijvende ankertekst (zichtbare deel van de link). Links binnen content zijn te verkiezen boven links in een lijst. Omliggende inhoud helpt om een link in een bepaalde context te plaatsen, zowel voor de gebruiker als voor de zoekmachines. Kies voor beschrijvende anker tekst die, indien mogelijk, één of twee van je gekozen keywords bevat.
  • Meld je site aan bij kwalitatieve directories. Het geplaatst zien van je site in gezaghebbende, kwalitatieve online directories zoals het Open Directory Project ( www.dmoz. com , die gratis is) en Yahoo! Directory ( dir.yahoo.com , die een jaarlijkse vergoeding in rekening brengt voor commerciële lijsten) kan een geweldige manier zijn om je linkbuilding op de rails te zetten. Deze links helpen zowel de spiders van zoekmachines en al dat belangrijke menselijke verkeer je site te vinden. Alle toonaangevende directories worden door de grote zoekmachines tevens beschouwd als gezaghebbende sites en links vanaf deze sites bevorderen je ranking.
  • Gebruik 'link bait': link bait is alles dat andere websites of gebruikers kan verleiden tot het linken naar jouw site. Link bait kan een interessant of controversieel artikel zijn, een downloadbaar document of white paper, een handige plug-in, widget of code snippet (klein stukje code) zijn die andere website-eigenaren kunnen inbedden in de sidebar en content van hun pagina's (liefst met een link terug naar een landingspagina op jouw site). Link bait is alles dat iemand anders zou kunnen verleiden een link aan te brengen naar jouw site. Wees creatief! Maar blijf binnen de gepubliceerde richtlijnen (ten aan zien van linking) van de zoekmachines.
  • Bied aan om links te ruilen met een select aantal relevante, hoogwaardige sites. Dit worden 'reciprocal links' (wederzijdse links) genoemd. Hoewel ze minder nuttig zijn dan voorheen in termen van SEO, kunnen ze, mits met mate, nog steeds effectief worden gebruikt. Terwijl het nut van reciprocal links ten behoeve van je ranking is afgenomen, helpen ze toch om de relevantie en autoriteit in je vakgebied te vestigen. Houd in de smiezen dat het links betreft naar relevante, hoogwaardige sites, en pas toe met mate . Vuistregel is dat je nooit, alleen omwille van reciprocal links, linkt naar een site die je ook niet van van harte zou aanbevelen aan bezoekers van je eigen site.

Aanmelden van je site en toevoegen sitemap

Het aanmelden van je website URL is, strikt genomen, niet meer nodig. Als je de bovenstaande aanbevelingen hebt opgevolgd, en erin bent geslaagd om een aantal inkomende links te bemachtigen, zal het niet lang duren voordat de spider je vindt. Dat gezegd hebbende, alle grote zoekmachines bieden de mogelijkheid voor het gratis aanmelden van je site, en het kan dan ook geen kwaad. Als je je indexatie een kick-start wilt geven, meld je homepage en één of twee andere belangrijke pagina's dan handmatig aan.

Wat je ook kunt doen, om de zoekmachines door alle relevante pagina's op je website te loodsen, is een XML sitemap maken, en in te dienen, die voldoet aan het sitemap protocol beschreven op www.sitemaps.org. Op de homepage van genoemde site wordt de sitemap als volgt gedefineerd:

Met sitemaps kunnen webmasters er voor zorgen dat zoekmachines weten welke pagina's op hun sites kunnen worden doorzocht. De eenvoudigste vorm van een sitemap is een XML-bestand met een lijst van URL's voor een site, samen met metagegevens voor elke URL (wanneer de URL het voor het laatst is bijgewerkt, hoe vaak de URL normaal wordt gewijzigd, hoe belangrijk de URL is in vergelijking met andere URL's op de site), zodat de site effectiever door zoekmachines kan worden doorzocht.

Webcrawlers ontdekken pagina's meestal via links op de site en via andere sites. Sitemaps vullen deze gegevens aan, zodat crawlers die sitemaps ondersteunen alle URL's in de sitemap kunnen doorzoeken, en meer informatie over deze URL's kunnen vinden via de daaraan gekoppelde metagegevens. Wanneer u het sitemapprotocol gebruikt, garandeert dat niet dat je webpagina's worden opgenomen in zoekmachines, maar ontvangen webcrawlers wel tips om je site beter te kunnen crawlen.

Een XML-sitemap kan handmatig worden ingediend bij de belangrijkste zoekmachines, of door een vermelding in je robots.txt bestand (een bestand dat zich bevindt in de root directory van je webserver die instructies bevat voor zoekmachine spiders) toe te voegen waardoor de XML-sitemap automatisch wordt opgehaald.

Locale SEO

Elk bedrijf waarvan sommige of alle klanten zich in de directe omgeving bevinden, zouden 'local SEO' moeten overwegen. Dit zou een lokaal restaurant, een lokale winkel, arts, of notaris kunnen zijn zijn, maar het kan net zo goed een lokaal reclamebureau of uitzendbureau kunnen zijn. Wanneer je een fysiek adres in een stad hebt en bezoekers op locatie verwacht, dan is je local SEO voor jou een aanrader.

Locale zoekresultaten voor zoeken op 'opticien Best'.

Alle factoren die van toepassing zijn op de 'gewone' SEO beïnvloeden ook de lokale SEO (aansprekende content, links, enz.), maar de locale variant kent een aantal extra elementen. De eerste en waarschijnlijk de meest belangrijke is dat je voor local SEO je bedrijf moet aanmelden bij Google Mijn Bedrijf (en andere platformen, wanneer gewenst). Je lokale bedrijf wordt dan getoond in de locale zoekresultaten, in Google Maps en op Google+. Het tweede belangrijke element is het aanmaken van 'NAP citations' (Name Adress Place bedrijfsvermeldingen) en bestemmingen vinden voor het plaatsen van deze citations. Zorg dat het formaat van de citations overal consistent is. Het derde element is het verkrijgen van (liefst goede) recensies op Google+. De kwaliteit en kwantiteit van de recensies die geplaatst zijn op Google+ zijn bepalend voor je locale ranking.

Als je je locale SEO een kickstart wil geven, bezoek dan eens de site van ReputatieCoaching

De snelheid van je website

De zoekmachines hebben de reusachtige taak om, door middel van hun spiders, informatie te verzamelen van miljarden webpagina's die er zijn op het internet. Een heidens werk. Om dat te kunnen doen, zijn de spiders zo geprogrammeerd dat ze een webpagina's, snel kunnen 'lezen' en indexeren, maar zijn daarbij wel afhankelijk van de snelheid waarmee webpagina's kunnen worden gegenereerd. Met traag ladende pagina's loop je het risico dat deze voortijdig door de spiders worden verlaten, waardoor pagina onderdelen, of zelfs pagina's in het geheel niet worden geïndexeerd, hetgeen negatieve gevolgen kan hebben voor de ranking op de SERP. Om dit te voorkomen zul je er voor moeten zorgen dat je pagina's snel worden geladen laden én gerenderd (op het beeldscherm verschijnen).

Maar, wat is snel? Een grote pagina in 1 seconde? Een kleine in 0,5 seconden? Maar hoe meet je dat?. Ook hier zijn weer verschillende tools beschikbaar op het internet om je te helpen de snelheid, die we meestal aanduiden met 'performance', van webpagina's objectief te meten en te optimaliseren. Bekende tools om de performance te meten zijn de Google Page Speed Report en GTMetrix. Bekende performance optimalisatie tools zijn bijvoorbeeld Maxcon en New Relic. (betaalde diensten).

Een aantal zaken die belangrijk zijn bij het optimaliseren van de performance zijn:

  • Het verkleinen van het het aantal pagina's dat de server moet renderen. Hiervoor kun je gebruik maken van een 'cache' systeem op de server. Hierin worden eenmaal gerenderde pagina's bewaard, zodat ze bij een volgend request niet geheel opnieuw hoeven te worden opgebouwd. Dit werkt vooral goed bij statische pagina die geen tijd-kritische informatie bevatten en daarom nauwelijks of niet te hoeven worden ververst. Voor pagina's die dynamisch worden opgebouwd, zoals bij weergave van beurskoersen of aankomsttijden van vliegtuigen moet de caching worden beperkt.
  • Het maximaal comprimeren van alle media elementen (afbeeldingen, animaties enz..), zodat ze sneller kunnen worden gedownload.
  • Het optimaliseren (minifying, gzippen) van gebruikte HTML, stylesheets en scriptpagina's waarmee je de transfertijd verkleint.
  • Optimaliseren van de plaatsing van CSS en Javascripts op de pagina. Hiermee probeer je te voorkomen dat de opbouw van de webpagina (voornamelijk boven de 'vouw') steeds onderbroken wordt omdat er tussentijds externe files moeten worden gedownload en geparsed (uitgevoerd) door de browser. Ideaal is om de het downloaden en renderen van de pagina's en het downloaden en parsen van de stylesheets en scripts niet afhankelijk van elkaar (sychroon=ophalen wanneer nodig), maar onafhankelijk van elkaar (asynchroon=via een achterdeur preloaden en klaarzetten) uit te voeren.
  • Het optimaliseren van trage of overbelaste servers.
  • Het beperken van het aantal benodigde externe files. Grote sides met veel verschilende uitbreidingsmodules en functionaliteiten bevatten vaak een groot aantal script- en stylesheetbestanden. Elke javacript file en stylesheet bijvoorbeeld moet apart worden gedownload door middel van een extra zogenaamd 'HTTP requests'. Dit kost tijd. Wanneer je verschilende van dit soort files combineert tot één of maximaal vier dan zal de pagina sneller laden.
  • Gebruik van een Content Delivery Network (CDN). Een Content Delivery Network (CDN) werkt door middel van alternatieve, over de hele wereld verspreide server nodes, met geologische locatie dichter bij de gebruikers, om content en benodigde bestanden (meestal statische content zoals afbeeldingen en JavaScript) te downloaden. Deze knooppunten zorgen voor een snellere respons en downloadtijd van de inhoud als gevolg van verminderde latency.

Verwijder gebroken links

Gebroken of 'dode' links, dit zijn links die naar een niet bestande pagina, attachment of website wijzen, vormen een irritant verschijnsel voor gebruikers en een hindernis voor de zoekmachine, die je absoluut moet proberen te voorkomen. Het zijn doodlopende wegen die maken dat de bedoelde, achterliggende, content niet bereikbaar is. Het kan er zelfs toe leiden dat de zoekmachine spider de pagina of de website verlaat, waardoor indexatie van je pagina's en de ranking op de SERP zware averij kunnen oplopen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Contact

  • Mobiel:
    06 531 038 81
  • E-Mail:
    m.vonkreijfelt@preludio.nl

Social