Verstuur marketing e-mails met succes.

Er zijn verschillende redenen waarom je e-mails toch niet kan aankomen in de inbox van je klanten. Zij kunnen per ongeluk verkeerd geclassificeerd zijn als spam berichten, of gefilterd in een junk-mail map. Spamfilters zijn heden ten dage zo agressief dat mensen niet veel spam meer tegenkomen in hun inbox, maar een overijverig spamfilter kan soms ook legitieme e-mails onderscheppen. Voor de klant betekent dit wel dat ze potentieel nuttige en informatieve e-mails kunnen mislopen, zoals jouw nieuwsbrief met die extra aantrekkelijke, eenmalige aanbieding of kritische informatie over een verandering van leverbare diensten! Hoe kun je dit voorkomen?



Wanneer een legitieme e-mail wordt geblokkeerd door een spamfilter wordt dat in het e-mail marketing jargon een zogenaamde 'false positive' genoemd. Deze false positives kunnen een echte domper zijn ten aanzien van je e-mail marketing inspanningen. Te ontdekken dat je opted-in marketing e-mails worden geblokkeerd kan een vervelend probleem zijn, en de oplossing een frustrerend karweitje, vooral als je het gevoel hebt dat je de regels nauwgezet hebt toegepast.

Om de spam val te vermijden, kun je er het beste vanaf het begin voor zorgen dat je e-mails er niet uit zien als spam. Als je e-mail software een optie heeft om te testen of je bericht door de spamfilters komt, maak daar dan gebruik van. Verwijder alles wat ook maar een vermoeden van spam kan oproepen. Zorg er ook voor dat al je e-mails terug te voeren zijn naar een geldig IP-adres van een betrouwbare host. Uiteindelijk zou er dan geen reden meer moeten zijn om je e-mails te blokkeren.

De organisatie genaamd Spamhaus Project ( www.spamhaus.org ) heeft tot doel het opsporen en blokkeren van spammers. Op hun website is informatie te vinden over waarom legitieme e-mails soms op de zwarte lijst worden gezet ( 'blacklisted'), en wat je kunt doen om het probleem op te lossen. Ook op http://nl.wikipedia.org/wiki/The_Spamhaus_Project is nuttige informatie te vinden over het Spamhause project .

E-mail formats

Een andere reden waarom je e-mails niet worden gezien is wanneer je ze verstuurt in een formaat dat de e-mail client van je ontvanger (de software of website gebruikt voor het lezen en beantwoorden van e-mails) niet herkent.

Bij het verzenden van e-mail, kun je kiezen voor verschillende formaten:

  1. Platte tekst. Dit is tekst zonder opmaak en ziet er niet al te spannend uit. Je kunt er echter zeker van dat al je prospects in staat zijn om e-mails in dit formaat te lezen.
  2. Rich text format, ook wel rtf genoemd. Net zoals platte tekst maar dan een aantal extra's zoals onder meer de mogelijkheid van tekstmaak met lettergroottes, kleuren, vet en cursief, en het kunnen klikken op links.
  3. HTML. Voor de meeste e-mail marketeers is HTML nu het standaard formaat voor het verzenden van e-mail. Dit is hetzelfde formaat als waarmee webpagina's worden opgesteld. Dit betekent in wezen dat je e-mail er precies zoals een gewone webpagina uit kan zien (met enkele beperkingen, zoals gecompliceerde animaties), compleet met afbeeldingen, tabellen, links enz.. De afbeeldingen worden doorgaans niet verzonden met de e-mail, maar bij gedownload van een webserver wanneer de e-mail wordt bekeken. Sommige e-mail clients doen dit laatste, vanuit veiligheidsoverwegingen, niet standaard waardoor bij openen van de e-mail geen plaatjes te zien zijn. De ontvanger moet hiervoor expliciete toestemming geven door te klikken op een aangegeven downloadlink of button. HTML-e-mails kunnen aansluiten bij de 'look en feel' van je website, waardoor een consistente gebruikerservaring wordt gegarandeerd bij het doorklikken naar de landingspagina van je website. Helaas zit hier nog wel een flinke adder onder het gras. Het lijkt voor de hand te liggen om de HTML van je webpagina via copy/paste te plaatsen in je HTML email. Was het maar zo eenvoudig. De HTML voor websites en de HTML voor e-mails zijn niet één op één uitwisselbaar. In e-mails is het gebruik van HTML gebonden aan afwijkende regels. Kennis van deze regels is noodzakelijk om een mooie HTML e-mail template te ontwerpen. Tenzij je gebruik maakt van kant en klare e-mail-templates van een bepaald e-marketing pakket dat je gebruikt.

Over het algemeen hoef je je geen zorgen te maken over het verzenden van verschillende versies van je e-mails naar verschillende klanten. De internet standaard genaamd MIME (Multipurpose Internet Mail Extensions) zorgt ervoor dat de berichten standaard worden verstuurd in 'multipart' formaat. Dit betekent dat de de ontvangende e-mail client het bericht in elk gewenst formaat kan laten zien. Als de ontvanger het inkomende formaat heeft ingesteld op HTML, dan is dat wat ze te zien krijgen. Het versturen van berichten in multipart formaat (spammers nemen hiervoor vaak niet de moeite) vergroot ook de kans om door de spam filters heen te komen.

Tenslotte is het zaak om voor het versturen te testen hoe de email zal worden weergegeven in de verschillende, moderne én verouderde, e-mail clients. Zie afbeelding 2. Lang niet iedereen maakt gebruik van de laatste e-mail client voor het ontvangen van hun e-mails. Vooral oudere versies van Outlook worden nog veelvuldig gebruikt. Sla je deze stap over, weet dan dat een groot aantal klanten, trotse bezitters van verouderde software, een verminkte e-mail op hun scherm zullen zien. Vergeet dan maar die extra bonuspunten voor je bedrijf!

Zorg voor een goede planning

Zoals met elk onderdeel van je digitale marketing strategie is het, om het maximale uit je e-mail campagne te halen, belangrijk om vast te stellen tot wie je specifiek wilt richten, waarom, en wat je ermee wilt bereiken. Wil je meer omzet genereren? Of ben je op zoek naar het opbouwen van een goede relatie met je klanten door ze actuele, relevante info te verschaffen over je bedrijf? Het is belangrijk om gericht te werk te gaan, en ervoor te zorgen dat je e-mail marketing strategie in lijn is met je algemene bedrijfsdoelstellingen.

Digital customer relationship management (CRM) kan je helpen om je klanten te categoriseren, teneinde specifieke groepen te bedienen met op maat gemaakte, relevante e-mail aanbiedingen. Je kunt de inhoud, wanneer mogelijk, ook persoonlijk maken. In beginsel kan dit met behulp van het noemen van de prospect's echte naam in je e-mailberichten ("Howdy Maarten"), maar meer geavanceerde software zal je in staat stellen om specifieke dynamische content te plaatsen op basis van klant profielen. Zo kan bijvoorbeeld een e-mail van een benzinemerk het aantal gespaarde bonus punten of airmiles van een klant, en wanneer ze verlopen, worden vermeld. Een online boekwinkel kan nieuwe boeken aanbevelen op basis van de aankoopgeschiedenis van een klant.

Zorg voor aantrekkelijke content

Streef ernaar om de inhoud van je e-mail boeiend, krachtig, scanbaar te laten zijn en in hapklare brokken, net zoals in effectieve webteksten. Lange, stijl 'sales-letter' e-mails, blijken vaak minder effectief te zijn, maar tegelijkertijd hangt dit ook af van het soort bedrijf en de doelgroep. Gebruik je boeren verstand, de kennis van je bedrijf en je klanten om je boodschap aan de man te brengen. Test en tweak de inhoud regelmatig voor optimale resultaten.

En voor alles, vergeet niet de cruciale 'call to action' link of button toe te voegen.

Wanneer en hoe vaak?

De frequentie van de e-mails die je stuurt naar de leden van je e-mail lijst is een belangrijk punt. Te weinig en je klanten verliezen hun alertheid, te vaak en ze raken geïrriteerd. Er is niemand die er van houdt te worden gebombardeerd met een overdaad aan marketing e-mails ... zelfs niet de opted-in "I love your company"- leden van je lijst.

Soms kan het echter moeilijk zijn om in te schatten hoe vaak je marketing e-mails zou moeten sturen, en wat hiervoor de beste dag of tijd is? Dat is nog een reden waarom het zo belangrijk is om elk aspect van je e-mail campagne bij te houden en te analyseren. Als je merkt dat mensen zich plotseling in grote getale afmelden (unsubscribe) voor je nieuwsbrief, dan wordt het tijd om te kijken of je nog wel goed bezig bent. Heb je te vaak e-mails verstuurd, of heeft een wijziging in het formaat tot de uittocht geleid? Wat het ook zijn mag, houdt een scherp oog op je campagnes en de daaruit voortvloeiende gegevens. Schroom niet om tijdig te corrigeren op straffe van in de ogen van je klanten afglijden naar het rijk der spammers. Niet fijn voor je online reputatie naar wij dachten!

Je eigen inbox is een bron van inspiratie

Je kunt veel te weten komen over wat wel en niet werkt in e-mail marketing door te kijken naar de inhoud van je eigen inbox. Onderzoek de reeks van nieuwsbrieven en marketing e-mails die je zelf hebt ontvangen. Heeft één van hen je bijzondere aandacht getrokken en waarom?

Wat maakt dat je een bepaald bericht wilt openen? Zijn er e-mails waarop je je verheugt? Zijn er die je nooit opent of zal openen? Deconstrueer ze, en pas je nieuwe inzichten toe in je eigen e-mail marketing campagnes. Op deze manier zal de kwaliteit van je eigen e-mail campagnes evolueren, en zul je er uiteindelijk achter komen wat het beste werkt voor jou ... Immers, niemand kent en begrijpt je bedrijf en je klanten zoals jij..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Contact

  • Mobiel:
    06 531 038 81
  • E-Mail:
    m.vonkreijfelt@preludio.nl

Social