De verschillende sociale netwerken en hoe ze werken

Social media websites zijn er in een grote verscheidenheid aan "smaken", die grofweg gebaseerd zijn op verschillende uitgangspunten van persoonlijke interactie;

  • het creëren, uitwisselen en delen van content;
  • waardering en bespreking van de waarde ervan voor de betreffende commumity.

De inhoud kan bestaan uit links naar andere websites, nieuws artikelen of blog posts, foto's, audio, video, vragen van andere gebruikers ... eigenlijk alles dat kan worden verspreid in digitale vorm.

De meeste social media websites zijn niet netjes in één enkele categorie te plaatsen. Toch is er heel globaal een onderverdeling te maken, met veel overlap, op basis van hun primaire functie. Hieronder de lijst met categorieën:

Social media submission sites

De eerste sites die gebruikers in staat stelden om content die ze leuk vonden te delen waren de social bookmarking sites zoals del.icio.us (www.delicious.com), waarmee gebruikers bladwijzers kunnen 'opslaan' naar hun favoriete web resources (pagina's, audio, video, wat dan ook). Deze bladwijzers worden dan gecategoriseerd door middel van tags (labels die je helpen om content te identificeren en te filteren die je later opnieuw wilt bekijken) en gedeeld met online vrienden. Het concept is hetzelfde als het toevoegen van een pagina aan je browser favorieten (bookmarks), echter meer geavanceerd.

Social bookmarking sites zijn gedaald in populariteit en grotendeels vervangen door social media bookmarking sites, zoals Digg (www.digg.com), Reddit (www.reddit.com) en StumbleUpon (www.stumbleupon.com). Deze sites lijken een beetje op social bookmarking sites, maar in plaats van het opslaan van persoonlijke bladwijzers voor eigen toekomstig gebruik, plaats je links naar content die je 'leuk vindt' ('like') en die door de online community kan worden beoordeeld ( rate and rank) . Hoe meer mensen stemmen voor een bepaald content-item, hoe hoger deze op de ranglijst komt te staan. Submissions die genoeg stemmen krijgen belanden op homepage van de social bookmarking site, waardoor een aanzienlijke hoeveelheid verkeer naar de site in kwestie verwacht kan worden.

Evenals de stemmen, natuurlijk, is er ook veel discussie en debat over deze sites, hetgeen betekent dat ze goed inzicht bieden in de manier waarop mensen denken en reageren.

Social media submission sites logo's

Wat heb je eraan?

  • Uitzoeken waar mensen geïnteresseerd in zijn: je kunt gebruik maken van social media submission sites om te bepalen wat voor soort inhoud in je specifieke gebied mensen aantrekkelijk vinden. Kijk naar de content die bovenin de pagina geplaatst is. Vraag jezelf af waarom dit zo populair is. Wat is er aantrekkelijk aan, en hoe kun je dit zelf toepassen om je eigen content aantrekkelijker te maken?
  • What’s the buzz: evenals wat is 'hot' op de sites, is er veel discussie gaande rond populaire content items. Hoe populairder een toevoeging is, des te meer mensen het zien en des te meer debat is er. Onderzoek wat mensen zeggen. Kijk naar reviews, commentaren en discussies. Vind uit wat mensen leuk vinden, en wat niet, en gebruik dat inzicht om die ongrijpbare 'buzz' factor te injecteren in je eigen content.
  • Verhogen van je zichtbaarheid, verkeer en online reputatie: het hebben van artikelen en andere content op hoge posities op deze sites kan een enorme boost in het verkeer te zien geven. Echter, het geeft je ook de mogelijkheid om je profiel en beleefde autoriteit binnen je online gemeenschap te verhogen. Door constructief bij te dragen, relevante en interessante content te plaatsen, en mee te doen aan de discussies rond on-topic content, kun je de algehele perceptie van je merk door de community verbeteren - en aansluitend je vermogen om anderen te beïnvloeden.

Forums en discussie sites

Online forums en discussie sites bestaan al sinds de begindagen van het internet.

Brede, algemene discussiegroepen zoals Yahoo Groups (http://groups.yahoo.com) en Google Groups (http://groups.google.com), waar iedereen kan zich aanmelden en beginnen met een eigen online of per e-mail discussie community over een onderwerp naar keuze, zijn nog steeds populair. Er zijn nog vele andere discussie websites gericht op algemene, branchespecifieke (verticaal) en niche-gemeenschappen over elk denkbaar onderwerp.

discussion site logo's

Wat heb je eraan?

  • Verdiep je relatie met de consument: op de hoogte blijven van waar consumenten over praten in forums is een goede manier om erachter te komen wat hen drijft. Hoe meer je kunt leren over je klanten, hoe beter je voorbereid bent om je met hen te engageren op een zinvolle manier.
  • Versterk je profiel: leveren een bijdrage aan de discussie. Bied hulp en geef advies. Toon je expertise. Mensen zullen je bijdrage aan de gemeenschap vrij snel gaan waarderen en vertrouwen hetgeen wonderen kan doen voor je online reputatie en je profiel.
  • Negatieve dingen in de kiem smoren: door deel te nemen aan forums ben je in staat om mogelijk negatieve opmerkingen of conversaties met betrekking tot je bedrijf of merk te ondekken, en pro-actief te zijn in het oplossen daarvan voordat ze escaleren. Nog belangrijker is dat, als je al deelneemt als een gewaardeerd lid van de community, anderen voor je in de bres zullen springen.
  • Doelgericht verkeer creëren: het verkeer naar je site mag niet je belangrijkste reden zijn voor het deelnemen aan discussieforum. Flagrante off-topic promotie, en een link naar je eigen site alleen omwille de link, doet wenkbrauwen fronsen. De meeste forums staan echter (of moedigen zelfs aan) één of twee links in je handtekening (een kort fragment, meestal een paar regels, die wordt toegevoegd onder elk bericht dat je plaatst in een forum). Zorg ervoor dat je de forumregels volgt in deze. Door het opnemen van links in je handtekening geef je anderen op het forum een handige mogelijkheid om je site (s) te vinden, en om meer te ontdekken over jou en je bedrijf. Velen zullen hierop klikken om een kijkje te gaan nemen, vooral als ze je kennen als iemand die regelmatig, waardevolle en relevante bijdrage aan het forum levert.

Media sharing sites

Media sharing sites zijn ongelooflijk populair. Pinterest (www.pinterest.com) waar mensen afbeeldingen en video's bewaren en delen, gegroepeerd rond thema's (of 'prikborden'), heeft reeds 70 miljoen gebruikers sinds de lancering in 2010. Sites zoals Instagram (http://instagram.com ) en Flickr (www.flickr.com) laten toe dat leden foto's uploaden, delen, becommentariëren en bediscussiëren. YouTube (www.youtube.com), Blip.tv (www.blip.tv) en Vimeo (www.vimeo.com) doen hetzelde voor video-inhoud. Tal van andere sociale media sites ondersteunen alternatieve media types: Slideshare (www.slideshare.com), bijvoorbeeld, is een site die mensen in staat stelt om presentaties te uploaden, te delen en hun dia's te bespreken met de wereld.

Om aan onze steeds korter wordende aandachtsspanne tegenmoet te komen, verschuift de trend richting het delen van media in micro formaat. In januari 2013, werd door Twitter de app Vine (https://vine.co) gelanceerd, waar gebruikers zes seconden durende looping video's kunnen creëren, delen en voorzien van commentaar. Vine is populair gebleken en groeide naar 40 miljoen gebruikers in acht maanden. Instagram reageerde medio 2013 door het uitbreiden van haar dienstverlening met video ondersteuning met een iets ruimere limiet van 15 seconden. En het gaat verder: de berichten-app Snapchat (www.snapchat.com) laat mensen foto's en video's sturen die zichzelf, 10 seconden nadat ze zijn gezien, vernietigen. De ultieme 'troep' als content!

Media sharing network logo's

Wat heb je eraan?

  • Ontdek wat er verandert binnen je doelgroep: door het analyseren van de populariteit van de items op deze content submission sites, en het lezen van het commentaar van gebruikers, kun je inzicht krijgen in wat je doelgroep wel en niet leuk vindt. Dit kun je weer gebruiken bij de creatie van je eigen content .
  • Een kant en klaar instrument voor distributie van content: deze sites zijn het ideale instrument voor de snelle distributie van je eigen digitale media-inhoud. In feite heeft er zich een hele subdiscipline van digitale marketing ontwikkeld rond YouTube en virale video-inhoud. Ontdek de gevoelige snaar bij je publiek, en wie weet, misschien wordt jou videoclip wel de volgende hit.

Reviews en beoordelingen websites

Reviews en beoordelingen sites doen precies wat de naam zegt: zij geven de mogelijkheid aan gebruikers om bedrijven, producten, diensten, boeken, muziek, hotels, restaurants (... alles wat ze willen) te beoordelen. Dit kunnen stand-alone review sites zijn , zoals Epinions.com (www.epinions.com) of Reviewcentre.com (www.reviewcentre.com); of een recensie-component toegevoegd aan een bredere site, zoals klantenrecensies op e-commerce sites zoals Amazon (www.amazon.nl).

je vindt hier ook specialistische branche specifieke review sites zoals Zoover (www.zoover.nl), dat zich richt op reizen of www.kieskeurig.nl voor reviews van consumenten producten (zie afbeelding 1)

Tweakers webite screenshot
Afbeelding 1  www.tweakers.nl voor reviews technologische producten

Wat heb je eraan?

  • Adverteren: de meeste review sites vertrouwen op advertenties om inkomsten te genereren, en bieden daarom mogelijkheden om te adverteren voor bedrijven, hetzij rechtstreeks, hetzij door middel van advertentie en affiliate netwerken.
  • Inzicht in wat goed is en wat slecht: zelfs als mensen niet direct jouw bedrijf recenseren, kunt je nog steeds waardevolle informatie op deze sites vinden op wat wel en niet werkt voor de consument binnen een specifieke branche. Als je bijvoorbeeld een restaurant runt kunt je zien over wat soort dingen mensen klagen, en wat ze zeker waarderen ... en dit vervolgens toepassen op je eigen bedrijf.
  • Zoek uit wat de mensen echt denken: als een consument een recentie plaatst over jouw bedrijf, kan dat van grote waarde zijn: bevestiging van wat je goed doet, of een indicatie van waar verbetering gewenst is. Het is in feite een vorm gratis marktonderzoek
  • Aantonen van goede klantenservice: door recenties te monitoren en vervolgens op een constructieve manier te reageren op negatieve feedback, kun je een goede klantenservice aantonen op een transparante manier.

Social network sites

Dit zijn de archetypische social media sites: Facebook, MySpace, LinkedIn en Google+, waaraan mensen automatisch denken wanneer je hebt over social networking. Het zijn 'sociale hulpprogramma's die je verbinden met de mensen om je heen'. Hier kunnen gebruikers een groep (of meerdere groepen in het geval van Google+ Cirkels en Facebook lijsten) van 'vrienden' of 'connecties' (LinkedIn) aanmaken met wie ze op allerlei manieren dingen kunnen delen: video's, artikelen, statusupdates enz.. Nou ja, van alles. Als je nog geen profiel hebt, meld je dan aan en het zal je snel duidelijk worden hoe één en ander werkt.

Vandaag de dag is Facebook, met met meer dan 1,3 miljard actieve gebruikers per maand, de op één na (na Google) meest populaire site op het internet, op grond van de Alexa Traffic Rank (www.alexa.com).

Er zijn tekenen dat Facebook op zijn hoogtepunt is. Terwijl het nog steeds groeit in de opkomende markten, is het verzadigingspunt in sommige ontwikkelde markten zoals het Verenigd Koninkrijk bereikt. Momenteel vindt de de grootste groei onder 65-plussers plaats, die zich aansluiten om contact met vrienden en familie te houden. Op hetzelfde moment lijkt het gebruik van Facebook onder tieners en jonge volwassenen te stagneren of zelfs af te nemen; zij verhuizen naar nieuwe platformen uit het zicht van hun ouders en grootouders (-:

Social network siteslogo's

Wat heb je eraan?

  • Adverteren: sociale netwerken stellen zich steeds meer open voor betaalde reclame en bieden flexibele advertentiemogelijkheden, meestal op basis van de PPC-model, voor bedrijven die op zoek zijn om hun advertenties te targeten op basis van de profielgegevens van gebruikers en / of bijzondere acties. Terwijl de target mogelijkheid een verleiding kan zijn (sociaal netwerk aantallen zijn groot), is het belangrijk om te onthouden dat de meeste gebruikers sociale netwerk sites bezoeken om te socialiseren en niet erg 'in the mood' zijn om iets te kopen. Nog steeds niet geheel duidelijk is hoe effectief de conversie is. Het blijft iets om te overwegen, zeker, als het goed aansluit bij je bedrijfsdoelstellingen en je een duidelijk omschreven doelgroep hebt die geïnteresseerd is in je product of merk, maar wees voorzichtig: houd rekening met de context waarin je advertentie zal worden bekeken en probeer je te engageren met je doelgroep en probeer te vermaken of te informeren in plaats van alleen te verkopen. Houd steeds een kritisch oog op de resultaten.
  • Verbeter je online zichtbaarheid / reputatie: social network sites bieden organisaties de mogelijkheid van het opzetten van een eigen profiel of bedrijfspagina. Leden van het netwerk kunnen dan 'fans' worden of de pagina 'liken'. Je bedrijfspagina is in wezen een business hub binnen het netwerk, en het kan een geweldige manier zijn om een community rond je merk op te bouwen en te monitoren hoe de consument over je denkt, meer te weten komen over hen, en om waardevolle content te bieden. Aanwezigheid op dit soort netwerken, het aanbieden van up-to-date, relevante en waardevolle content voor je publiek, en positief reageren op de feedback die je krijgt, zijn goede manieren
  • om je online reputatie te versterken.
  • Koesteren van de sociale evangelisten: je sociale netwerk kan een geweldige plek om 'brand advocates' en 'merk evangelisten' aan te trekken, te werven en te koesteren. Mensen op sociale netwerken zijn gek op delen. Vind de mensen die gepassioneerd zijn over je branche, je merk en je producten en beloon hen met waardevolle informatie en content ... en kijk dan hoe ze zich in zullen zetten om je merk en product te delen en te promoten bij de rest van hun sociaal netwerk. En vergeet niet dat de grootste merk evangelisten in je eigen organisatie kunnen zitten!

Blogs

In het tijdsbestek van een paar jaar heeft de enorme populariteit van het blog (een afkorting van weblog) als een medium voor zelfexpressie en communicatie geleid tot een van de meest fundamentele verschuivingen in de geschiedenis van de moderne media. Plotseling kan iedereen een uitgever zijn.

De drempels zijn verdwenen, en gratis, gemakkelijk te gebruiken blog platforms, hebben miljoenen individuen toegang gegeven tot een wereldwijd publiek. Het opzetten van een blog op een gratis hostingdienst, zoals Blogger (www.blogger.com) of WordPress (www.wordpress.com) kan in vijf minuten gebeurd zijn, en het opzetten van een blog op je eigen domein en hosting service is niet zo heel veel ingewikkelder.

De blogosfeer (de verzamelnaam van de wereldwijde blogcommunity) is de oorsprong van internet buzz. Als iets de moeite waard is om online over te praten (en vaak als het niet zo is), zal erover worden geblogd. Er zijn natuurlijk miljoenen die het verschil niet kunnen maken, maar die trekken dan ook geen publiek. De beste blogs vallen op (voornamelijk door middel van online mond-tot-mond reclame, hoge zoekmachine rankings en het effect van de sociale media submission en social bookmarking sites die we eerder hebben genoemd).

Het zijn niet alleen particulieren die bloggen, natuurlijk. Het blog wordt ook een steeds belangrijker instrument in het business marketing arsenaal, het toevoegen van een persoonlijk element aan de 'saaie' zakelijke gevel helpt bedrijven om op een persoonlijker manier kennis te maken met de leden van de doelgroep in een steeds en menselijker wordende online wereld.

Als je één ding ding zou moeten doen binnen de sociale media, dan is het wel het leren kennen van de populaire blogs in je branche. Wie zijn de mensen erachter, waar schrijven ze over, waar zijn ze enthousiast over , welke onderwerpen zorgen voor de meeste comments? Prominente bloggers zijnde grootste online beïnvloeders van allemaal. Ben je daarvan bewust, en probeer een relatie met hen op te bouwen, en benut die positie waar mogelijk om je eigen boodschap te verspreiden.

Onderschat nooit de kracht van blogs. In hun eenvoud schuilt een ongekende macht bij de vorming en beïnvloeding van de online opinievorming. Voor digitale marketeers geldt: blogs kunnen je maken of breken. Behandel ze met het respect dat ze verdienen.

Blog services logo's

Wat heb je eraan?

  • Potentieel enorme grote zichtbaarheid: traditionele persberichten naar de lokale media zijn allemaal erg leuk, maar wanneer je verhaal wordt opgepikt en gepropageerd door prominente bloggers, dan levert dat meer online exposure, verkeer en inkomende links op dan je met een traditionele persbericht ooit hoopt te zullen krijgen.
  • Betrokkenheid van de consument: gebruik je eigen bedrijfsblog om je stem te laten horen in de blogosfeer. Geef hen een inkijkje in de persoonlijke kant van je bedrijf, geef ze waardevolle informatie die ze kunnen gebruiken, zorg voor antwoorden op vragen en verbeter hun ervaring met je bedrijf. Probeer je blog niet te gebruiken als een instrument voor te overduidelijke promotie van je merk of product, maar eerder als een platform om de lezers een persoonlijke kijkje in je bedrijf te bieden. Tuurlijk, productaankondigingen, en persbericht-achtige items zijn prima, maar lever echt nuttige content met toegevoegde waarde. Je kunt bijvoorbeeld meningen en inzichten bieden over nieuws en evenementen in je branche, opmerkingen over en links plaatsen naar andere blogs die schrijven over relevante kwesties, of inhouse experts how-to's laten posten over hoe het meeste uit je producten te halen. Engageer je met de online community, en zij zullen op hun beurt hetzelfde doen met jou. The more you give, the more you gonna get.

Podcasts

Podcasts zijn, in veel opzichten, de 'rich media' uitvoering van het blogconcept. Een podcast is een reeks van digitale media bestanden (audio of video) verspreid via het internet. Deze kunnen direct worden bekeken op een website of, meer gebruikelijk, worden gedownload naar een computer of gesynchroniseerd met een digitaal apparaat voor weergave ter ontspanning van de gebruiker. Ze worden meestal georganiseerd als chronologische 'shows', met nieuwe afleveringen uitgebracht op regelmatige tijdstippen, net als de radio en de tv-show formaten die in vele podcasts worden nagebootst. Gebruikers kunnen op de bijbehorende website of blog meestal feedback geven op bepaalde afleveringen.

Ongeacht je interesses, is er altijd wel een podcast over te vinden op bijvoorbeeld podcast portals zoals Podcast.com (www.podcast.com), Podomatic (www.podomatic.com), en Apple's iTunes (www.apple.com/ itunes) die handige hubs bieden om podcasts over een bepaald onderwerp te vinden, bekijken en op te abonneren

Wat heb je eraan?

  • Luisteren en leren: toonaangevende podcasters in je branche zullen waarschijnlijk ook praten over dingen die relevant zijn voor jou als ondernemer en voor je klanten. Podcasters zijn meestal ook sociale media enthousiastelingen - beïnvloeders die hun vinger aan de digitale pols van hun publiek hebben. Je kunt hun kennis van de online community op jouw specifieke gebied benutten door hun podcasts, alsmede de comments en feedback van hun publiek, te analyseren, en dit te gebruiken voeden in je eigen digitale marketing initiatieven.
  • Zelf doen: podcasting is gemakkelijk te doen - maar moeilijk om het goed te doen. In zijn meest elementaire vorm is alles wat je nodig hebt een digitale audio-recorder (de computer en een aangesloten headset werkt ook prima), editing software en een plaats om je bestanden te posten zodra ze klaar zijn. Afhankelijk van je bedrijf, doelgroep en doelstellingen (terugvallend op je strategy), kan podcasting je een waardevol extra kanaal bieden om de markt te bereiken. Het kan je ook de positie opleveren van een progressieve digitale speler in je branche.

Micro blogging

Micro-blogging is in zeer korte tijd populair geworden bij het grote publiek (en dus ook bij bedrijven, merken en de mainstream media). De snelle stijging van de populariteit is grotendeels te danken aan de wijdverbreide gebruik van het meest bekende micro-blogging platform: Twitter. door beroemdheden, en de voyeuristische dwang van miljoenen fans om te controleren wat hun idolen 24/7, aan het doen zijn.

Vandaag de dag, ondanks de andere nog bestaande diensten, zoals Tumblr (www.tumblr.com), bedoelen we als het gaat om gaat om micro-blogging vooral Twitter.

Twitter is in wezen een korte berichten broadcast service waarmee mensen up-to-date up-to-date blijven via korte, openbare tekstberichten van maximaal 140 tekens lang zijn. Toonaangevende sociale netwerken, zoals Facebook en LinkedIn, bieden ook gelijksoortige micro-blog functionaliteit via de 'statusupdates' .

Op het eerste gezicht, kan micro-blogging een beetje zinloos lijken. Immers, wat kun je nou echt kwijt in de door Twitter opgelegde limiet van 140 tekens? Nou, denk eens aan SMS-berichten op je telefoon. Lange tijd was ook daar een 160 tekens maximum, en miljarden mensen slaagden er elke dag weer in om effectief met elkaar te communiceren.

De werkelijke waarde van micro-blogging ligt niet per se in de individuele berichten, het is het geheel van al die mini-berichten dat van meer waarde is dan dan de som der delen. Wanneer je regelmatig korte update ontvangt van de mensen met je contact hebt dan krijg je het gevoel dat je ze beter leert kennen, en ontwikkel je een sterkere band met hen. Twitter is een direct en verrassend nauwkeurig doorgeefluik van het allerlaatste nieuws en tevens barometer van de publieke opinie op het web.

Micro blogs logo's

Wat heb je eraan?

  • Vinger aan de digitale pols: als marketeer geven micro-blogging platforms geven je toegang tot high-profile 'thought leaders' in je branche. De meest vooruitstrevende onder hen zijn waarschijnlijk micro-blogging diensten gaan gebruiken om stukjes te posten over wat ze aan het doen zijn, hoe ze het doen, links naar nieuwe online bronnen en gedachten over de ontwikkelingen at the bleeding edge van de industrie. Door het 'volgen' van deze 'thought leaders' kun je waardevolle informatie verkrijgen die je vervolgens kunt gebruiken bij je eigen marketing besluiten.
  • Begrijpen van de beïnvloeders: volg de beïnvloeders in je branche, en beïnvloedt ze op jouw beurt. Het identificeren van beïnvloeders is gemakkelijk - het zijn de meest actieve deelnemers in het 'gesprek' over onderwerpen die relevant zijn voor je bedrijf met de meeste volgers. Je zult versteld staan hoe veel inzicht kan worden opgedaan door het volgen van de micro-blog streams van een groep van de branche/industrie beïnvloeders.
  • Communiceer met je klanten: waarom zou je willen micro-blogs willen richten op klanten? Nou ja, een aantal zeer high-profile bedrijven doen dat (waaronder Dell, de New York Times, ITN News, de BBC, Zuid-West Airlines en British Airways, om er maar een paar te noemen), en niet te vergeten prominente politici (Barack Obama, bijvoorbeeld, was prominent op Twitter tijdens de presidentiële campagnes van 2008 en 2012 ), en andere high-profile publieke figuren. In een wereld waar de e-mail steeds luidruchtig is geworden, biedt het aanbieden van een micro-blog-feed belegerde consumenten een handige alternatief om te abonneren op jouw updates zonder weer een nieuwe nieuwsbrief te moeten ontvangen in hun al rommelige inbox.
  • Versterk je online profiel: micro blogging biedt je een aanvullende mogelijkheid om aan de voordeur aan te bellen bij je online publiek en je deskundigheid te tonen. Wees voorkomend, beantwoord vragen, lever interessante nieuwsfragmenten en geef advies, verwijs mensen naar nuttige blogberichten, artikelen en andere bronnen ... van jou en van anderen. Help mensen, leer ze kennen, luister naar ze, en geef op die manier je online reputatie opnieuw een zet in de goede richting.
  • Het genereren van verkeer: Twitter gedijt bij het delen van links naar interessante content, dus laat je followers weten wanneer je je laatste blogbericht, white paper of video gepubliceerd hebt en zorg op die manier voor meer inkomend verkeer naar je website

Wikis

Wiki's zijn online collecties van webpagina's die letterlijk toegankelijk zijn voor iedereen om te maken, te bewerken, te bespreken, becommentariëren en in het algemeen om aan bij te dragen. Ze zijn misschien wel het ultieme instrument voor massale samenwerking. Het meest bekende voorbeeld is Wikipedia (www.wikipedia.org), de gratis online encyclopedie.

Op dit moment (april 2015) heeft Wikipedia maar liefst 4.426.000 (Engelstalige) artikelen in de database, met meer dan 2,6 miljard woorden. Om dit aantal in de juiste context te plaatsen: dit is bijna 60 keer zo veel woorden als er zijn opgenomen in de Encyclopedia Britannica (www.britannica.com), een toonaangevende commerciële publicatie en de grootste Engelstalige encyclopedie. Ondanks de kritiek van sommige kringen over de juistheid van een aantal opgenomen artikelen en gezag van de informatie die het bevat, werd volgens Alexa (www.alexa.com), een onafhankelijke web tracking website, in januari 2014 Wikipedia gerangschikt als nummer zes wereldwijd in termen van online verkeer, meer dan 5.000 plaatsen hoger dan haar commerciële rivaal Encyclopedia Britannica.

De naam 'wiki' is afkomstig van het Hawaïaanse woord voor snel ... hoewel het soms ook gebruikt wordt als een afkorting van '‘what I know is’'. En in wezen, is dat wat wiki's doen. Ze laten grote community's van mensen samenwerken om hun kennis, ervaring en expertise online te delen. Wiki's zijn gemaakt door, en staan onder toezicht van de community's. Door het open karakter, kan onjuiste of misleidende informatie zijn weg vinden naar een wiki, maar als het wiki actief en levendig is, worden onnauwkeurigheden meestal snel opgepikt en verbeterd of verwijderd door andere leden van de community. Dus wiki artikelen zijn voortdurend in ontwikkeling, en hebben als eigenschap om steeds nauwkeuriger en gezaghebbender te worden als de gemeenschap groeit, en te worden bijgewerkt met nieuwe informatie zodra deze beschikbaar komt.

Wikipedia logo

Wat heb je eraan?

Het concept van het gebruik van wiki's als marketing tool is een tamelijk nieuw fenomeen, en de waarde ervan misschien niet zo duidelijk als sommige andere vormen van sociale media. Echter, ze zijn een krachtig collaboratieve tool. Houd daarom, met het oog op de samenwerking tussen bedrijven en hun klanten, de toename van het gebruik van wiki's door innovatieve organisaties in de nabije toekomst in de gaten.

  • Bouwen aan een goed samenwerkende gemeenschap van voorstanders rond je merk: wiki's kunnen een goede manier zijn om constructieve interactie en samenwerking tussen mensen binnen je organisatie en daarbuiten (je klanten) aan te moedigen. Consumenten krijgen een gevoel van betrokkenheid bij een merk dat hun inspanningen waardeert, stimuleert en faciliteert. Die betrokkenheid evolueert in loyaliteit, en daarna in advocacy: een goede zaak vanuit een marketing perspectief, vooral als je bedenkt dat deze medewerkers vaak ook nog online beïnvloeders zijn die ook op andere social media kanalen hun liedjes zingen.
  • Profiteer van de wijsheid van de menigte: hoeveel talent, kennis en ervaring heb je in je organisatie? Waarschijnlijk heel veel, maar het valt in het niet vergeleken met de enorme pool van talent, ervaring en expertise die je online tot je beschikking kunt hebben. Gepensioneerde experts, aankomende whizz-kids, getalenteerde amateurs, onontdekte genieën ... ze zijn allemaal van de partij. Wiki's geven je een eenvoudige maar krachtige en overtuigende mogelijkheid om deze collectieve intelligentie voor je te winnen. Waarom niet een wiki gebruiken, bijvoorbeeld om je ontwerp van je producten te verfijnen, je volgende grote marketing campagne op te zetten, definiëren van efficiëntere bedrijfsprocessen, produceren en / of uitbreiden van productdocumentatie, ontwikkelen van een uitgebreide kennisbank ... of iets anders dat gebruik zou kunnen maken van een gezamenlijke aanpak.

De toekomst van social media sites

Voortdurend verschijnen er nieuwe sociale media sites waarvan de meesten vervolgens weer snel verdwijnen. Het bijhouden van deze ontwikkelingen kan nogal ontmoedigend zijn. Hoewel er tekenen zijn dat Facebook op zijn hoogtepunt is, geldt dat niet voor Instagram (in bezit van Facebook). Deze foto-sharing site is het snelst groeiende sociale netwerk, terwijl berichten apps zoals Snapchat ook snel aan populariteit winnen, vooral onder tieners. Advies en en begeleiding inzake actuele ontwikkelingen rond social media platforms is te vinden vinden op www.gogadm.com.

Nu sociale media sites volwassen worden, is er toenemende druk op hen om aan te tonen dat ze daadwerkelijk geld verdienen. Dit geldt in het bijzonder voor sites zoals Facebook, LinkedIn en Twitter, die nu publieke bedrijven zijn met aandeelhouders. We zien nu al meer druk ten opzichte van reclame, en Facebook, in haar laatste algoritme verandering einde 2013, verminderde het bereik van de organische fan pagina's, waardoor de druk op merken om geld te besteden aan advertenties toeneemt. Het lijkt erop dat het tijdperk van sociale netwerken als 'gratis marketing' tool tot een einde aan het komen is.

Social media dashboards : alle updates op één plek

De uitbreiding van de huidige sociale media platformen kan het behoorlijk lastig maken om bij te houden wat er gaande is op al je verschillende social media accounts . Gelukkig is het gemakkelijk om de verschillende sociale media streams en updates op één handige locatie te bondelen met behulp van zogenaamde 'social media dashboard' tools

Dashboard software kent een grote verscheidenheid aan vormen, van desktop-gebaseerde applicaties tot web-based services en mobiele toepassingen waarmee je je accounts overal en altijd kunt bijhouden en updaten. Hulpmiddelen zoals HootSuite (www.hootsuite.com) en Tweetdeck (www.tweetdeck.com) zijn in rap tempo geëvolueerd van ongecompliceerde Twitter-clients tot volledig geïntegreerde sociale media dashboards die meerdere social media accounts, verspreid over verschillende platformen, samenbundelen. Je vindt hier in één adem ook de 'enterprise' klasse van social CRM software ... die in wezen hetzelfde doen.

Hootsuite logo

Uiteindelijk geven deze dashboards je een handige plek om al je social media activiteiten te monitoren op één plaats, en de beste onder hen bieden ingebouwde statistieken en metingen, geplande updates, keyword monitoring en meer. Als je nieuw bent op de sociale media dan wil je waarschijnlijk beginnen op de website van het netwerk dat je wilt gebruiken. Het blijkt echter dat de meeste marketeers na verloop overstappen op geïntegreerde social media dashboards die voor hen dan van onschatbare waarde blijken te zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Contact

  • Mobiel:
    06 531 038 81
  • E-Mail:
    m.vonkreijfelt@preludio.nl

Social