Het creëren van content is slechts een deel van het content marketing proces. Zodra je die content hebt gemaakt, is het tijd om deze aan de man te brengen. Zoals besproken in het artikel 'Op het internet draait alles om Content. Punt!', content is het instrument waarmee merken/bedrijven in contact treden met online klanten en een natuurlijk distributiekanaal voor deze content zijn de sociale media. Zorg er daarom voor dat de content die je maakt zo gemakkelijk mogelijk kan worden gedeeld (bijvoorbeeld met social-sharing buttons op de content pagina's van je website).



In het artikel 'Kunnen klanten je website vinden?' bespreken we hoe dit leidt tot het vergroten van het bereik van je content en het verkrijgen van meer externe links naar je site. Dit alles is weer van invloed op de ranking van je site in de zoekmachine resultaten lijst (SERP = search engine result page).

Naast bovengenoemde methoden zijn er nog andere manieren (die we kort zullen bespreken) om je content te promoten. Zoals:

  • Gebruik maken van de achterban van bloggers (blogger outreach)
  • Native advertising

Blogger outreach

Bloggers vormen een belangrijk kanaal om te communiceren met je online klantenbestand. Blogger outreach is een ongelooflijk effectieve manier om je merk/bedrijf te profileren, je reputatie te verhogen en jouw eigen unieke content te delen. Bloggers hebben vaak een grote invloed invloed op de leden van hun specifieke online community's; ze hebben een zeer relevante achterban op de social media en kunnen daarom worden ingezet om relevante content binnen hun community's te promoten.

In wezen ben je dus op zoek naar een relatie met bloggers door middel van content. Dit kan betekenen ze in te schakelen bij het promoten van content over jouw bedrijf of merk, én die tevens relevant is voor hun specifieke niche. Vergeet niet dat bloggers eigenlijk uitgevers zijn; ze weten welke content het beste werkt voor hun community. Als je als merk/bedrijf met hen kunt samenwerken om content te creëren die werkt voor de betreffende community, zijn ze vaak maar al te graag bereid om hieraan mee te werken. Het is een steeds vaker voorkomende tactiek om bloggers te betrekken bij de contentproductie, alsmede bij de distribuering ervan. Dit kan gaan om het meewerken aan de creatie van een specifieke blogpost die interessant is voor hun lezerspubliek, hen te vragen om zichzelf te filmen bij een beoordeling van een product, of misschien het hosten van een content gerelateerd competitie op hun website.

Native advertising

Gezien de toename van het belang van content marketing, is het logisch dat er gezocht wordt naar nieuwe content-based advertising modellen. Native advertising heeft zich ontwikkeld tot één van de grootste digitale marketing trends van de afgelopen jaren. Achter deze hype bevindt zich een nieuw, spannend online reclame-medium waarvan de kern bestaat uit content. Maar wat is native advertising nu precies?

Native advertenties zijn contextueel relevante blogposts die betaalde media, media in eigendom en verdiende media combineren tot een duidelijk gelabelde, door de gebruiker geïnitieerde reclame uiting van een merk. Native plaatsingen zijn naadloos geïntegreerd in het ontwerp van de host site, zodat het lijkt alsof ze deel uitmaken van de site, in plaats van een extern element te zijn.

Native advertising op Facebook en Twitter
Native advertising op Facebook en Twitter.

In grote lijnen zou native reclame de volgende drie elementen moeten bevatten:

  • Contentgebaseerd: op de doelgroep gerichte, interessante content. Geen duidelijk zichtbare promotie van het merk in de advertentie.
  • De advertentie is naadloos geïntegreerd in de lay-out van de host site: de advertenties bevinden zich niet in een banner of in een overlay die een storende werking heeft op de site ; het lijkt alsof de advertentie deel uitmaakt van de redactionele inhoud van de host site, echter wel duidelijk aangeduid als gesponsord.
  • De advertentie is gebruiker geïnitieerd: de gebruiker moet klikken om de advertentie te bekijken

Native advertising biedt merken/bedrijven de kans om te communiceren met klanten op online ontmoetingsplekken - allemaal in de eigen, volledig gebruiker-gecontroleerde, omgeving. Native advertising werkt op desktops, tablets maar ook op mobile, hetgeen gegeven de explosieve groei van mobile, een cruciale factor is.

Native is volledig SEO vriendelijk - er zijn geen, tot mogelijke penalties leidende, schendingen van de Google richtlijnen. Native campagnes zijn duidelijk gelabeld als gesponsord. Elke gesponsorde berichtenpagina wordt gegenereerd door middel van javascript en de pagina's worden niet geïndexeerd door zoekmachines - dus er is nooit sprake van dubbele content via dubbele pagina.

Native reclamevormen leiden doorgaans tot een 5 tot 20 keer zo grote betrokkenheid dan banneradvertenties en geldt als een unieke kans voor merken om de reikwijdte van hun content te vergoten. Een in Nederland gevestigd bedrijf dat native campagnes verzorgt is Adfactor. Maar nog veel meer uitgevers en dynamische 'ad-tech' bedrijven zullen in de toekomst waarschijnlijk gaan werken met native. Native advertising is hot and here to stay!

Meer lezen?

  1. Native advertising als vervanger van display advertising?
  2. Native advertising: niets nieuws onder de zon of een nieuwe fase in online marketing?
  3. Native advertising: doen of niet? 3 scenario’s die je wilt voorkomen
  4. Wat is native advertising? Een antwoord van Joe Pulizzi

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Contact

  • Mobiel:
    06 531 038 81
  • E-Mail:
    m.vonkreijfelt@preludio.nl

Social